TOP

Puma introduceert de vervuilingsbalans

Het Duitse sportmerk Puma introduceert een nieuwe vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo): de vervuilingsbalans.

Puma wil een duurzamer beleid ontwikkelen door in kaart te brengen waar het bedrijf het milieu schade berokkent. en gaat dat in euro’s uit te drukken. Puma-topman Jochen Zeitz hoopt dat zijn vervuilingsbalans navolging krijgt.

Milieuschade
Het bedrijf uit Herzogenaurach becijfert de totale milieuschade in 2010 op 94,4 miljoen euro. Op de balans staan bijvoorbeeld de CO2-uitstoot door koeien bij de productie van leer, het waterverbruik bij de verbouwing van katoen en de tol die chemicaliën eisen van het milieu.

Verantwoordelijkheid
Voor het overgrote deel liggen de milieuvervuilingskosten bij toeleveringsbedrijven. Toch ziet Zeitz het als de verantwoordelijkheid van Puma om daar iets aan te doen. Hij vindt dat bedrijven verantwoordelijkheid moeten nemen voor de schade die zij veroorzaken bij de fabricage van hun product.