TOP

Preview Micam #90: kleiner, coronaproof en deels virtueel

In het half jaar tussen de laatste editie van Micam in februari en de aankomende editie, van 20 tot en met 23 september in de Fiera Milano Rho, is er veel gebeurd. Toch opent Micam aankomende zondag ‘gewoon’ de deuren, met ruim 500 exposanten.

Het is een uitdaging voor de organisatie van Micam om in een internationaal gecompliceerde situatie toch een evenement te organiseren, zeker omdat het een beurs betreft die bezoekers van over de hele wereld trekt. Toch wil Assocalzaturifici de internationale schoenenindustrie dit platform bieden. “Micam Milano is het eerste grote event in de Fiera Milano Rho sinds de lockdown. Het biedt bedrijven in de schoenenindustrie de mogelijkheid voor een relaunch van hun onderneming”, zegt Micam-voorzitter Siro Badon in een aankondiging. “Elkaar persoonlijk ontmoeten op een vakbeurs is nog altijd de beste manier om orders te plaatsen, omdat inkopers de producten er kunnen zien en voelen.”

Wie is waar?

Micam vindt plaats van zondag 20 tot en met woensdag 23 september in vijf paviljoens van de Fiera Milano Rho. Paviljoen 1 en 3, de ‘Premium’-hallen, bieden ruimte aan de meest exclusieve leveranciers. In Paviljoen 3 kunnen bezoekers zich onderdompelen in het sprookjesthema ‘Micam in Wonderland’, een marketingconcept dat in februari werd gelanceerd. Tassenbeurs Mipel is opnieuw onderdeel van de beurs. Nieuw is ‘The One Milano Special featured by Micam’, met prêt-à-porter vrouwenmode. Innovatieve ideeën vinden we bij Micam X, een side-programma waar wordt ingegaan op thema’s die in februari werden gelanceerd: The future of retail, Sustainability, Trends & Materials en Heritage & Future. Een aantal opkomende talenten in de schoenenbranche heeft een plek gekregen in de Emerging Designers-expositie.

Grote verschillen

Voor bezoekers die bij de vorige editie van Micam (februari 2020, red.) aanwezig waren, zal het verschil tussen beide beurzen beslist opvallen. In februari had corona Europa nog nauwelijks tot niet in zijn greep en waren 1.205 bedrijven aanwezig om hun nieuwe collecties te tonen. Dit najaar is het aantal exposanten – ruim 500 – meer dan gehalveerd. Verder vindt Micam plaats in aangepaste vorm, met strenge maatregelen op het gebied van veiligheid en hygiëne. De entree is aangepast en de paden zijn breed, recht en zo georganiseerd dat bezoekersstromen veilig door de hallen worden geleid. Bezoekers moeten zich vooraf registreren. Zo’n 5.000 inkopers hebben dat inmiddels gedaan.

Virtuele variant

Voor wie de reis en een beursbezoek op dit moment niet zit zitten: tegelijk met de fysieke beurs vindt de Micam Milano Digital Show plaats. Voor deze virtuele variant bieden beursorganisator Assocalzaturifici en het b2b-orderplatform NuOrder exposanten de mogelijkheid om hun nieuwe collecties gelijktijdig met de fysieke beurs ook digitaal te presenteren. 

Beeld: Micam