TOP

PostNL druk en traag? Deze retailers bezorgen hun pakketjes gewoon zelf

De winkels zijn dicht en PostNL kan de vele online bestellingen niet meer aan. Hoe zorg je dan dat klanten hun nieuwe schoenen op tijd in huis hebben? Deze schoendetaillisten nemen het heft in eigen handen en bezorgen hun pakketjes gewoon zelf.

Het viel Inretail-directeur Jan Meerman ook al op. In zijn column beschrijft hij hoe ondernemers weer de vroegere verkoop aan huis omarmen en zelf op pad gaan om bestellingen bij hun klanten te bezorgen. “Anders dan bij de eerste coronagolf in maart, die zelfs de meest doorgewinterde ondernemers overviel en radeloos maakte, lijken de nieuwe regeringsmaatregelen te werken als een signaal voor een bijna militaire operatie in de non-food retail. Daar waar de leiders van dit land zich lieten overvallen door de actualiteit, krijg ik de indruk dat er bij ondernemers in mijn achterban allang is gewerkt aan de voorbereiding op de tweede lockdown. Namelijk; hoe breng je de winkel naar de consument?”

Niet stil zitten

Het antwoord op die vraag lijken veel schoendetaillisten al gevonden te hebben. Zij zijn niet bij de pakken neer gaan zitten toen de winkels op 15 december hun deuren moesten sluiten. Met een webshop achter de hand leveren eigenaren en winkelmedewerkers zelf de pakketjes af. Met bezorging per auto of op de fiets heeft de klant zijn nieuwe schoenen vaak dezelfde dag nog in huis.

Een van deze winkeliers is Telkamp Schoenen in Utrecht en Woerden, die vanaf dag één van de lockdown op pad ging om klanten te bezoeken. “Wij zijn ondernemend en gaan niet stil zitten tijdens de lockdown”, vertelt Ashley Telkamp, dochter van eigenaar Wim Telkamp, via social media. “Onze webshop wordt nu extra goed gebruikt door klanten in de regio. Zij vinden het superleuk dat ze hun schoenen dezelfde dag nog in huis hebben. Je merkt in deze tijd dat het persoonlijke aspect extra belangrijk is. Daarnaast pakken we de pakketten leuk in, zodat ze zó onder de kerstboom kunnen. We maken een hoop kilometers. Maar alles voor de paren!”

Hoewel Telkamp Schoenen op social media uitstraalt er plezier in te hebben, zijn er natuurlijk wel belangrijke redenen om op deze manier te werken. Het contact met de klanten onderhouden is er één van, maar het gaat ook om het realiseren van omzet. “Je moet toch van je goederen af”, zegt Telkamp. “We denken ook dat we in januari nog niet open mogen – en als we open mogen, willen we een winkel met nieuwe spullen.”

Bezorgbeer op pad

Wie in Hengelo woont en een bestelling doet bij Wagenaar Mode kan er op rekeningen dat de ‘bezorgbeer’ deze komt afleveren. Welke medewerker in het pak zit, blijft voor de klant een verrassing. Met de bezorgbeer haakt Wagenaar Mode in op de berenjacht waar veel kinderen het afgelopen voorjaar plezier aan beleefden. Daarnaast is het pak een knipoog naar het lokaal bekende kunstwerk van de vijf bronzen beren op de Markt in Hengelo. De actie is een succes. “In deze tijd moet je wel creatief zijn”, zegt eigenaresse Ilse van Kleef in Tubantia. De klanten kunnen erom lachen als een medewerker in berenpak aan de deur verschijnt. Maar ook collega-ondernemers zien de humor ervan in, stelt ze. “Hilariteit alom. Die collega’s mogen het pak ook lenen, hoor.”

Sneller dan PostNL

Opvallend is dat de bestellingen van de lokale winkeliers een stuk sneller in huis zijn dan die via de reguliere bezorging. Jan Meerman is ervan onder de indruk: “Ook op het logistieke vlak zijn zaken sinds vorige week in een stroomversnelling geraakt. Plaatselijke winkeliers steken online multinationals naar de kroon met ongekende bezorgtijden. Lokale fietskoeriers bestaande uit studenten of mensen die zonder werk zijn komen te zitten, fietsen fluitend langs de busjes van PostNL en DHL. Voor 15:00 uur besteld, is om 18:00 in huis.”

Na de drukke dagen kunnen de bezorgers nu even genieten van de kerstdagen. Ashley Telkamp: “Het is best hectisch, maar je wordt er ook enthousiast van en je krijgt er adrenaline van om door te pakken. We moeten nu even bijkomen en zitten bij de kerstboom met een tevreden gevoel. Maar daarna willen we snel weer verder. Na de kerst gaan we gewoon weer door met onze Same day delivery.”

Benieuwd hoe anderen de bezorging aanpakken? Kijk dan eens hier voor inspiratie (klik op de foto voor de originele post):

Waardijk Schoenen in Alkmaar brengt een selectie van schoenen aan huis met de scooter van Berts Bezorg Box.

Aalders Schoenmode gaat van hofleverancier naar thuisleverancier met de Esther Express, vernoemd naar eigenaar Esther Aalders. Een selectie van schoenen wordt in Ulft aan huis bezorgd om te passen en een eventueel advies kan via WhatsApp

Van Schijndel Schoenen laadt de auto vol met bestellingen en ook zoon en dochter helpen mee om schoenen te bezorgen in Hilversum en omstreken.

Soeterboek Schoenen heeft een uitgebreid wagenpark. Schoenen worden zowel met de auto als de bakfiets bezorgd in de gemeente Barneveld.

Vijfvinkel Schoenen toont op dit moment geen schoenen in de etalage maar wel een bijzondere fiets. Het is de fiets waarmee schoenen na WOII werden bezorgd bij klanten en nu vestigt deze fiets de aandacht op de bezorgservice in Barendrecht. Met de fiets, hoe anders?

Shoeth in Warmenhuizen is nu Shoeth2go en bezorgt pakketjes aan huis. En daarbij hebben ze geen last van vertraging.

In Utrecht bezorgt Manelli Schoenen pakketjes aan huis. Met de kleine Chef in de fietsmand, doet iedereen die gek is op honden hier vast een bestelling.

Beeld header: Telkamp Schoenen