TOP

Positief bedrijfsresultaat voor Crocs in 2010

Voor het eerst sinds 2007 heeft Crocs het jaar afgesloten met een positief resultaat. Het vierde kwartaal van 2010 werd op 31 december afgesloten met een sterke stijging in zowel de netto als bruto inkomsten.

De winst in het vierde kwartaal van 2010 bedroeg 4,7 miljoen dollar, 5 cent per aandeel, ten opzichte van een verlies van 11,4 miljoen het voorgaande jaar. De omzet steeg met 32 procent van 136 miljoen dollar in 2009 naar 179,2 miljoen in 2010. Volgens Yahoo Finance was dit hoger dan verwacht, want de voorspelling was 2 cent per aandeel op een omzet van 166 miljoen dollar.

Uitbreiding en vernieuwing
De uitbreiding van Crocs en de vernieuwing van het productportfolio lijken hun vruchten af te werpen. “We zijn erin geslaagd om nieuwe vraag te creëren en ons te ontwikkelen tot een merk dat het hele jaar door verkoopt, door meer variatie in onze productlijn,” vertelt John McCarvel, ceo van Crocs. “Tegelijkertijd hebben we belangrijke investeringen gedaan op operationeel gebied om onze groei te faciliteren en nog efficiënter te worden.”

Naast de goede cijfers eindigde Crocs het vierde kwartaal van 2010 met een nog te ontvangen bedrag van 64,3 miljoen dollar ten opzichte van 50,5 miljoen dollar in 2009.

Verkoopstijging wereldwijd
In Europa steeg de verkoop met 37,7 procent naar 22,7 miljoen dollar. In Amerika was een stijging van 36 procent naar 94,1 miljoen dollar te zien en in Azië steeg de verkoop met 24 procent naar 62,4 miljoen.

Zowel de winkel- als de online verkoop en de verkoop aan groothandelaren steeg met meer dan 10 procent. De winstmarge in het vierde kwartaal steeg van 44,3 procent in 2009 naar 48,2 procent in 2010.

2010
Over heel 2010 bedroeg de winst 67,7 miljoen dollar, 76 cent per aandeel, tegenover een verlies van 42,1 miljoen dollar, 49 cent verlies per aandeel, in 2009. De totale omzet steeg met 22 procent naar 789,7 miljoen dollar.