TOP

Portugese schoenenontwerpers veroveren de wereld

De duurzame kurk-schoenen van Rutz – Walk in Cork worden anderhalf jaar na de oprichting al verkocht in heel Europa. Een collectie voor heren en baby’s ligt in het verschiet.

Ze begonnen met 30.000 euro eigen geld en “gewoon wat ideeën”. Anderhalf jaar later worden hun hippe, duurzame schoenen van kurk verkocht in Europa en hebben agenten uit Australië en Japan zich gemeld.

Creatievelingen

De jonge Portugese ontwerpers Raquel Castro (33) en Hugo Baptista (35) blijven bescheiden onder het succes van hun merk ‘Rutz – Walk in Cork’. “Het is hard werken en we hebben natuurlijk het geluk dat onze schoenen zo in de smaak vallen.”

Op een oud terrein in Lissabon, dat ooit symbool stond voor Portugal´s gouden industriële tijdperk, in een pand voor creatievelingen genaamd ‘LX Factory’, huist hun showroom. Schoenendozen vullen de schappen en de collectie staat uitgestald.

Een deel van de collectie is volledig van kurk gemaakt, maar er zitten ook schoen tussen die gemaakt zijn van andere materialen. Afgelopen seizoen lieten Castro en Baptista zich inspireren door pastel en filigraan (een geknoopt en geplet draadwerk van goud of zilver dat als een bedeltje aan de schoenen hangt).

Marketing en communicatie

De jonge ondernemers zijn van huis uit geen ontwerpers maar komen uit de marketing- en communicatiehoek. Door de aanhoudende economische crisis in Portugal en de tijdelijke banen met weinig toekomstperspectief die ze hadden, besloten de twee vrienden een schoenenlabel op te zetten. “We combineren twee van Portugal´s sterkste producten, kurk en schoenen, maar dan op een originele manier”, aldus Castro.

Geen bank wilde een lening verstrekken maar dat ontmoedigde het duo niet. Ze raapten hun spaargeld bij elkaar en de familie doneerde ook geld. In het noorden van Portugal, bekend om de textiel- en schoenenindustrie, lieten ze driehonderd paar schoenen produceren. Met deze collectie gingen ze letterlijk langs boetieks en winkels.

Winkeliers raakten enthousiast en al snel stond Rutz – Walk in Cork in modebladen en werden ze geïnterviewd door landelijke media waaronder de belangrijkste financiële krant. Inmiddels hebben agenten uit Europa maar ook uit Australië en Japan zich gemeld. “Het gaat wel hard nu”, lacht Castro.

Toekomst

Vanwege het succes komen de bevriende ondernemers volgend jaar met een herenlijn en komende herfst met schoenen voor baby’s. Ze zijn blij dat ze het risico genomen om midden in de crisis voor zichzelf te beginnen. “We hebben toch iets unieks gecreëerd én zijn eigen baas.”

Het enige wat meer werk kost dan verwacht is het toezicht en de controle op het productieproces. “De juiste fabrieken uitzoeken was al een hele klus en nu besteden we nog altijd veel tijd aan het reizen tussen Lissabon en onze fabrieken in het noorden. Het is gewoon heel belangrijk dat alles perfect gaat en perfect gemaakt wordt want een misser kun je niet veroorloven.”

De komende jaren zal in het teken van expansie staan. “We gaan naar alle schoenenbeurzen en dankzij modebladen raken we steeds bekender. Wij leven echt onze droom nu. Nooit gedacht dat schoenen zou ontwerpen maar nu wil ik niet meer anders.”