TOP

Plusman: ‘Nederlanders blijven koopjesjagers’

Uit een analyse van het koopgedrag van de klanten van mannenmodemerk Plusman blijkt dat er grote verschillen zijn tussen Duitse, Belgische en Nederlandse consumenten.

“De Nederlandse klant is sneller te porren voor een kortingsactie,” vertelt Sven Oudgenoeg, Directeur van Plusman Nederland BV. Het plussize mannenmodelabel vergeleek in hun onderzoek naar de klantenkring de Duitsers, Belgen en Nederlanders. Het bedrijf deed jarenlang onderzoek en vergeleek duizenden bestellingen. 

Veelpassers

De Duitsers blijken veelpassers. Zij sturen het meest retour (40 procent) maar plaatsen ook de grootste orders. In Nederland komt er 28 procent retour en in België gaat het om nog geen 10 procent. Oudgenoeg: “Als je het bestelgedrag naast deze cijfers legt zie je dat de Duitser gerust drie kostuums bestelt in zeven verschillende maten. Dan valt 40 procent retour wel weer mee.”

Loyaal

De Belgen zijn wat bescheidener in hun aankopen, maar ook doelgerichter. Vaak gaat het om één broek of één overhemd per keer. De Belgische klant is ook loyaler: de Vlamen komen vaker terug voor een nieuwe aankoop. Zo’n vijftig procent komt vaker terug op de website van Plusman. De Nederlanders blijken redelijk loyaal maar de ordergrootte varieert vaker dan in Duitsland of België.

Betaalgedrag

Het betaalgedrag verschilt ook per land. Oudgenoeg: “Bij Plusman kun je op diverse manieren betalen: achteraf via AfterPay, via Paypal of direct per creditcard of iDeal. Daarin bieden we een brede service. Toch zie je ook hier interessante verschillen tussen onze klantgroepen.” Zo kiezen de Duitsers bijna allemaal voor de rekening –of Paypalvariant. Vlamen gaan bij voorkeur voor de directe betaling (Mister Cash of Creditcard) en de Nederlander gebruikt iDeal.

AfterPay

Plusman checkte hun bevindingen bij financiële dienstverlener AfterPay en kregen bevestiging. Lawrence Ubachs, de marketeer van bij AfterPay: “De Duitse consument heeft inderdaad een sterke voorkeur voor achteraf betalen. Dat beeld van Plusman klopt dus. Zoals Sven Oudgenoeg al aangeeft, is in Nederland iDEAL de huidige voorkeursbetaalmethode voor de meeste consumenten. In dit betaallandschap zien wij wel een verschuiving optreden; steeds meer consumenten raken bekend met de veiligheid en het gemak van AfterPay, zo blijkt ook uit onderzoek van GfK.”

Over Plusman

Plusman is een online label in kwaliteitskleding voor heren met een maatje meer. Dat maatje meer kan in de lengte zijn of in de breedte. Plusman is 4 jaar actief op de Nederlandse markt, ruim 3 jaar op de Belgische (Vlaamse) markt en bijna twee jaar op de Duitse markt