TOP

Platform-economie rukt op in de mode: ‘Klant zit achter het stuur’

De vijfde editie van onderzoeksplatform Shopping Tomorrow maakte één ding heel duidelijk: niet de webshops en marktplaatsen, maar platformen hebben de toekomst. Recente voorbeelden zijn Zalon van Zalando en het nieuwe platform Frendz. “”De klant zit bij ons achter het stuur”, zegt co-founder van Frendz, Ronald van Zetten.

De digitalisering van de retail gaat hard, concludeerden alle experts die spraken op de kick-off van het onderzoeksjaar van het onderzoekplatform Shopping Tomorrow op woensdag 17 mei 2017. In de collegebanken van de Nyenrode Business University hoorden zo’n 300 deelnemers van de expertgroepen en andere decisionmakers uit het bedrijfsleven hoe krap de tijd is om aansluiting te vinden en houden bij de technologische ontwikkelingen.

Concurrentiepositie

Shopping Tomorrow is het platform waar retailers continu de ontwikkelingen van consumentengedrag, technologie en de internationale markt verkennen. Hiermee wil het tot concrete acties om de concurrentiepositie van onze aangesloten retailers en die van Nederland te verbeteren. Volgens hoogleraar marketing aan Nyenrode Business Universiteit Kitty Koelemeijer zijn ze goed op weg, met inmiddels 25 expertgroepen en 20 aangesloten brancheverenigingen. Experts en managers uit de reis-, retail- en financiële sector buigen zich over thema´s als omnichannel, toekomst van winkelgebieden, customer service, big data, betaalopties en cross-border commercie.

Shopping Tomorrow Kitty Koelemeijer

Kitty Koelemeijer

Platform-economie

De bijeenkomst maakte duidelijk hoe snel de veranderingen plaatsvinden in de retail, mede door de komst van disruptors als Über en Airbnb stelt bijzonder hoogleraar e-marketing Cor Molenaar. Die veranderen de wereld. Dit soort spelers haakt in op de behoefte van de consument, die niet zozeer winkels zoeken, maar producten. Hij ziet een glansrijke toekomst voor de ‘platform-economie’, waarbij shoppingplatformen ontstaan die die klantbehoefte centraal stellen en op basis daarvan koppelingen maken met partijen die daarbij horen. “Het meest kenmerkende voorbeeld is Frendz, waarbij vrouwen zelf sets samenstellen op een moodboard en die met één druk op de knop kunnen kopen zonder daar hele webshops voor af te hoeven struinen.”

Shopping Tomorrow Cor Molenaar

Cor Molenaar

Vrienden

Frendz is een initiatief van voormalig Hema-topman Ronald van Zetten en de ondernemers Jaco Scheffers en Roland Kahn. Zij werken samen vanuit V&D Concepthouse.  Hieruit is Frendz voortgekomen, een social commerce-app waarmee je met behulp van tips van vrienden op social media zoals Pinterest en Instagram je nieuwe outfit kunt samenstellen op een moodboard, delen, liken en natuurlijk bestellen. Het idee is dat niet stylisten, inkopers of het advertentiebudget bij Google bepalen wat je als consument te zien krijgt, maar vrienden in de app die hun collecties delen met foto’s. De app bevat ook een features die gebruik van de app aanjagen, zoals die  waarbij deelnemers coins kunnen verdienen als ze veel likes verzamelen. Om ervoor te zorgen dat mensen zich daarmee bezig gaan houden, werkt de app samen met online ‘influencers’, zoals Lotte Visser of Jenel Gyasi.

Shopping Tomorrow Ronald van Zetten

Ronald van Zetten

‘Andere manier van kopen’

Frendz biedt een totaal andere manier van kopen dan zowel retailers en consumenten gewend zijn, stelt Van Zetten. “We hebben de ambitie om de klant voor in de bus te zetten. Een webshop past daar niet meer bij. Klanten hebben behoefte aan interactie, ze willen geïnspireerd worden. Wij geloven in social commerce waar interactie een rol speelt en daarom we de leidende facilitator zijn in fashion en mensen samenbrengen op een platform waar ze kunnen participeren.”

Stylistes

Een ander shoppingplatform is Zalon van Zalando. Het werd in 2016 in ons land geïntroduceerd en draait ook in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. Hierbij worden consumenten op basis van hun doorgegeven modevoorkeuren in contact gebracht met stylistes, die dan een kledingbox samenstellen. Hiermee wil het bedrijf, zo vertelt Ken Fontijn, country manager Benelux bij Zalando, consumenten één toegangspunt bieden voor alles wat met fashion te maken heeft. Eerder noemde hij het ‘de spotify van de mode’. “Niet alleen voor onszelf”, zegt hij, “maar voor iedereen, ook de fysieke retailer in winkelstraat, zodat die voorraden ook worden ontsloten voor de markt. We willen de matchmaker zijn die modebedrijven met elkaar verbindt door middel van technologie. Want Zalando is geen retailer, maar een tech-bedrijf en dat is bij ons leidend.”

Shopping Tomorrow Ken Fontijn Zalando

Ken Fontijn

Behoeften

Terechte vraag in de zaal: wat kan de kleine aanbieder van bijvoorbeeld kinderschoenen doen om zich op zo’n platform kan onderscheiden van andere aanbieders? Fontijn: “Wij geloven erin dat ook de schoenen van een kleine retailer in het aanbod komt bovendrijven als die aansluiten op een klantervaring of –behoefte.” “Schoenen plaatsen we in een context”, vult Van Zetten aan. “Welke merken worden waarmee gecombineerd? Wie kopen het? Antwoorden op dat soort vragen worden gekoppeld. Dan zie bovenaan je niet meer de grootste merken zoals je nu vaak ziet, maar schoenen die aan jouw behoeften voldoen. Daardoor kunnen kleine merken ook gevonden worden.” “Het heeft te maken met ander koopgedrag”, concludeerde Cor Molenaar. “De binding ontstaat met het platform, niet met de merken. Die moeten het anders gaan aanpakken.”