TOP

Planten en frisse geuren beïnvloeden koopgedrag

Planten en frisse, fruitige geuren hebben een positieve invloed op het koopgedrag van consumenten. Dat blijkt uit onderzoek van Consumatics.

Consumenten blijken meer geld in een winkelcentrum uit te geven als de omgeving fruitig en fris ruikt, omdat  ze het als prettiger winkelen ervaren. Ook besteden bezoekers gemiddeld 39 procent meer als de omgeving is aangekleed met planten. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Consumatics, dat is uitgevoerd in winkelcentrum Kanaleneiland in Utrecht.

Planten en geuren
Bij de in – en uitgangen van winkelcentrum Kanaleneiland waren planten en geurverspreiders geplaatst zonder dat de consumenten dit merkten. In het winkelcentrum hing een geur van mandarijnen en een frisse, schone lucht. Er zijn 500 bezoekers ondervraagd over hun veiligheidsgevoel en tevredenheid. Daaruit bleek dat het veiligheidsgevoel met 17 procent was gestegen, nadat de geurverspreiders en planten waren geplaatst.

Simpele aanpassing
Dolf Mook, woordvoerder namens Winkeliersvereniging Winkelcentrum Kanaleneiland vertelt in een persbericht: “Het wetenschappelijk onderzoek laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Het toont aan dat we met een simpele aanpassing stappen kunnen zetten. We overwegen sterk structureel geuren te verspreiden om zo de perceptie van veiligheid een impuls te geven.”