TOP

PJ Klerx en Zonen ontvangt Gouden Koe 2017

Op 14 december reikte Schoen- en Ledersociëteit de Langstraat (Sell) de Gouden koe voor de tiende keer uit. De firma PJ Klerx en Zonen mocht de jaarlijkse ‘pluim’ in het eigen hoofdkantoor in ontvangst nemen. Uit het juryrapport: “Hij die zijn eigen weg gaat, wordt niet snel ingehaald.”

“Het is geen makkelijke tijd geweest voor de detailhandel”, zegt ondernemer Marc van Delft. Hij is directeur van installatiebedrijf de Van Delft Groep en degene die de feestelijke uitreiking aan elkaar praat. “Of, laat ik het anders zeggen: het is gewoon zwaar klote geweest. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de successen, want die zijn er ook, en de helden van de branche te eren.”

Jaarlijkse pluim

Daartoe reikt de Schoen- en Ledersociëteit de Langstraat (Sell) jaarlijks de Gouden Koe uit, een pluim voor een persoon of onderneming die zich jarenlang verdienstelijk heeft gemaakt voor de Nederlandse schoen- en lederbranche. Dit jaar mogen de broers Nico, Hans en Kees Klerx de prijs in ontvangst nemen. Gedrieën vormen ze de directie en het management van de firma PJ Klerx en Zonen. Nico is algemeen directeur en verantwoordelijk voor HR, finance, marketing en strategie. Hans is commercieel directeur, manager verkoop en agent voor Paul Green Nederland. Kees is productmanager, verantwoordelijk voor inkoop, research & development en deels voor de verkoop van de kinderschoenen.

Hoewel de familie Klerx pas in de loop van de avond als winnaar aangewezen wordt, komt de uitslag niet als een verrassing voor de aanwezigen. De uitreiking vindt plaats in het hoofdkantoor van de firma en staat volledig in het teken van (de geschiedenis en visie van) het Waalwijkse familiebedrijf. In de woorden van Sell-voorzitter Albert Haan: “Een avond om een local winner and international champion te vieren.” Leuk detail is dat het magazijn voor de gelegenheid tot feestlocatie omgebouwd is. De gasten zien zich omringd door dozen en dozen met schoenen.

Zo vader, zo zonen

Vader Piet Klerx richtte de firma 32 jaar geleden op. Hans stapte als eerste in de zaak, daarna volgden Nico en Kees. “We waren alledrie niet bepaald sterren op school”, vertelt Nico. “Na het afronden van onze studies rommelden we een beetje aan; als we in het weekend geld hadden om een biertje te doen in de kroeg vonden we het eigenlijk al goed”, voegt Kees toe. “Tot onze vader besloot dat het tijd werd om iets serieus te gaan doen.” In de loop der jaren maakte het bedrijf naam met de merken Lumberjack en Paul Green. Lumberjack gaf Klerx de ruimte om zelf in licentie een kinderschoenencollectie te ontwikkelen.

Die collectie werd een succes. Dat kwam niet zozeer door de merknaam zelf, maar vooral door het vertrouwen dat detailhandel in de firma Klerx had. Dat besef leidde een paar jaar later tot de eigen merken Red-Rag (2005) en Develab (2008). In 2010 betrok de firma een nieuw pand in Waalwijk. Momenteel werken daar 24 mensen. De directie werkt nauw samen met retailers en toeleveranciers, voor hen een vereiste om ‘de uitdagingen van de huidige markt aan te kunnen gaan’. Zo lanceerden ze anderhalf jaar geleden een B2B-website waar afnemers 24/7 uit voorraad kunnen bijbestellen. Op die manier kunnen retailers hun voorraadrisico spreiden en fast movers bijkopen.

20171215_095424

Sterke merken

De broers begrijpen het belang van sterke merknamen en hebben daar de laatste jaren dan ook vol op ingezet. Nico: “In het huidige klimaat kun je alleen overleven als je ertoe doet als merk. We moeten er zijn en mensen moeten ons kennen.” De samenwerking tussen Red-Rag en de vrouwen van het Nederlandse handbalteam was wat dat betreft een schot in de roos. “We besloten het team te sponsoren omdat de sport wat ons betreft meer bekendheid verdient. En die meiden deden het zo goed tijdens de Olympische Spelen. Dat leverde ons tónnen aan mediawaarde op; ze haalden de voorpagina’s van alle kranten, met het logo van Red-Rag prominent voorop hun shirts.”

Transitie

De transitie van importeur naar leverancier van eigen merken is zeer succesvol verlopen, stelt het bestuur van Sell (voorzitter Albert Haan, vicevoorzitter Joep Hamburg, secretaris Jacorine de Graaff en penningmeester Johan Timmermans). Joost van Disseldorp, directielid van vanHaren en winnaar van de Gouden Koe 2017, licht de keuze om Klerx de award toe te kennen als volgt toe: “Constante kwaliteit, service, partnership, authenticiteit, ambitie, gedrevenheid en lef om vanuit eigen kracht te ondernemen zijn de basiscomponenten van het succes van dit familiebedrijf. Tijdig is een nieuwe weg ingeslagen om onafhankelijk te zijn van derden. Slim wordt gebruik gemaakt van moderne communicatiekanalen en sponsoring.”

Ook hun maatschappelijke betrokkenheid siert de ondernemers, vindt de jury. Dit onder meer door voorraad aan te houden, waaruit afnemers via de B2B-webshop in het seizoen kunnen bijbestellen. “De ondernemers hebben de durf om nieuwe wegen in te slaan, om veranderingen door te voeren die de tijd verlangt. Want hij die zijn eigen weg gaat wordt niet snel ingehaald.”