TOP

Pitti Uomo verplaatst naar februari

Pitti Uomo vindt volgend seizoen niet in januari, maar in februari plaats.

Pitti Uomo schuift vijf weken op, meldt beursorganisator Pitti Immagine. In plaats van januari zal de mannenmodebeurs van 21 tot en met 23 februari plaatsvinden. De locatie – Fortezza da Basso in Florence – blijft ongewijzigd. Bestuursvoorzitter Claudio Marenzi zegt tegen WWD dat het bestuur na aankondiging van de nieuwe coronamaatregelen twijfelde of de eerder geplande datum, van 12 tot en met 14 januari 2021, nog wel haalbaar was. “Exposanten en inkopers vroegen ons ook om meer tijd om de collecties te presenteren en hun aanwezigheid in Florence te regelen.” Daarnaast spreekt hij de hoop uit dat de regels voor grote (handels)evenementen tegen die tijd weer zijn versoepeld.

Drie beurzen

Pitti Uomo wordt komend seizoen tegelijkertijd georganiseerd met de beurzen Pitti Filati (textiel en garen) en Pitti Bimbo (kindermode), en drie dagen voor de Milaan Fashion Week, die gepland staat voor 27 februari tot en met 4 maart 2021. Wellicht handig voor inkopers is dat de nieuwe datum deels overlapt met die van een andere grote Italiaanse beurs, de Micam in Milaan (21 tot en met 24 februari 2021, red.).

Bekijk ook ons overzicht met de mode- en schoenenbeurzen voor inkoop winter 2021-2022, met de laatste updates.

Verenigd front

Pitti Immagine hield bij het bepalen van de nieuwe datum rekening met drie factoren, zegt Marenzi. “We hebben gekozen voor een periode die aansluit op de salescampagnes en de Italiaanse modekalender. Daarnaast wilden we de afzonderlijke identiteit van de evenementen waarborgen, maar ook een sterke boodschap als een verenigd front afgeven. Deze beurzen vertegenwoordigen samen een waardevol deel van onze mode-industrie, zowel op productie- als commercieel niveau.” “We zijn ons ervan bewust dat de inkoop voor het nieuwe winterseizoen eind februari al in een vergevorderd stadium is”, vult Pitti Immagine-ceo Raffaello Napoleone aan. “Maar we weten ook dat er nog steeds ruimte is in de budgetten van inkopers, vooral degenen die producten voor de inkoop graag eerst fysiek willen zien.”

Het in juli gelanceerde Pitti Connect blijft onderdeel van de mannenmodebeurs. De afgelopen maanden is er volgens Napoleone hard gewerkt aan het verbeteren van het virtuele beursplatform.

Beeld: Pitti Immagine