TOP

Pinned by K lanceert schoenencollectie

“Al binnen drie maanden stonden we in de modebladen en waren onze items te zien bij bekende Nederlanders”, Vertellen Kris en Vincent over Pinned by K – wat ze samen hebben opgericht. De collectie gaat van fringes tot badges en van sokken tot Tassen. Sinds kort is er ook nog eens een sneakercollectie aan toegevoegd.

In mei 2015 werd Pinned by K gelanceerd. Het draaide allemaal om de perfecte fringes voor op de schoenen, maar ondertussen is daar nog veel meer bij gekomen: ShoeCandy (badges voor op kleding en schoenen), een eigen sokkenlijn en een tassencollectie. “We bestaan nu net iets meer dan een jaar en in die periode hebben we in Europa al meer dan driehonderd verkooppunten bereikt. vertelt Kris van den Oetelaar die het bedrijf samen met haar vriend heeft opgericht. “De helft daarvan is bij ons aan komen kloppen met de vraag of zij het merk mogen verkopen. Al na drie maanden stonden we in de modebladen en waren de items te zien bij bekende Nederlanders.”

Aan het merk is sinds kort ook een eigen sneakerlijn toegevoegd en er komen ook kraagjes aan die afgesteld zijn op de fringes.

Wat maakt Pinned by K zo speciaal?

“We zijn als eerste begonnen met de fringes en hebben ons eigen ontwerp daarvan gemaakt. Alles wordt geleverd in hoogwaardige  kwaliteit: de fringes worden gemaakt van kalfsleer, luxe leer of lakleer waarvoor we heel Europa afreizen en we hebben een eigen fabriek aan ons hoofdkantoor waar we de apparaten hebben om alles zelf te maken. Daaraan bevestigd zit ook een leerfabriek waar we meer dan 150 kleuren op voorraad hebben liggen. We kunnen hierdoor alles op maat leveren aan de klant. Daarnaast komen de fringes ook in een luxe cadeauverpakking, of het nou in een winkel gekocht wordt of online besteld.”

Pinned by K2Pinned by K3

Hoe houd je het vol om van nul verkooppunten naar driehonderd te gaan?

“Die groei hebben we duidelijk gemerkt. Tot een half jaar geleden hebben we het volgehouden met z’n tweeën. Alles moesten we zelf doen en dat zorgde ervoor dat we van maandag tot zondag en van ’s ochtends tot ’s nachts hebben zitten werken met ouders, familieleden en vrienden. De fringes worden met de hand vervaardigd, gecontroleerd en ingepakt, maar een aantal handelingen hebben we nu uitbesteed. Inmiddels zijn wij ook verhuisd naar een kantoor met bedrijfsruimte in Waalwijk. Dat gaf ons een hoop rust. Sinds kort bestaat ons team ook uit acht medewerkers.

Jullie zijn gestart met een schoenencollectie, waarom hebben jullie hiervoor gekozen?

“We kregen de laatste tijd iedere dag vraag daarnaar. We leveren fringes en op de campagnebeelden zie je verschillende sneakers waar ze op gepresenteerd worden. Veel winkels willen een basissneaker erbij voor het plaatje – vooral in modewinkels zijn weinig schoenen te vinden waar je de fringes op kan presenteren. Wij waren zo vaak andere merken aan het promoten dat we op een gegeven moment bedachten om het zelf te gaan doen. Ik zit al langer in de schoenenbranche als styliste dus ik had al wat verstand ervan en mijn vriend Vincent kende een aantal fabrieken. Dat zorgde ervoor dat we zelf ons eigen pad konden voortzetten. Het slaat ook meteen heel goed aan. We moeten alles kunnen presenteren zodat het één pakket is.”

Pinned by K6Pinned by K7

Zit er verschil tussen de mannensneakers en vrouwensneakers?

“Nee, we hebben bewust ook een aantal sneakers hetzelfde ontworpen. We zagen op social media duidelijk terug dat bepaalde sneakers met bepaalde fringes worden gecombineerd. Dat hebben we doorgevoerd naar de schoenenlijn. Er komt wel volgend jaar een businesslijn aan voor mannen. Deze wordt wel gescheiden van de vrouwen en dat gaan we groots aanpakken.”

Wat maakt de schoenenlijn onderscheidend?

“We hebben veel sneakers waarbij de onderdoor fringe wordt geleverd – deze gaan onder de veters door en dat hebben meeste merken niet. We leveren een sneaker met alles erop en eraan. Daarnaast gaan we ook voor comfort dus in alle schoenen zit een foam waardoor het aanvoelt alsof je op pantoffels loopt.”

Pinned by K4Pinned by K5

In wat voor winkels wordt het merk verkocht?

“Winkels in het midden-hoogsegment die aan een bepaald merkenpakket voldoen, zoals een Van Dijk. We liggen bij veel boetiekjes, daar geloven we enorm in omdat het erg persoonlijk is en je hebt er ook van alles wat zodat je je volledig kan aankleden.”

“We willen niet op iedere hoek van de straat liggen, we willen juist exclusiviteit, maar we zijn nog wel opzoek naar nieuwe winkels. Driehonderd verkooppunten klinkt als veel, maar het is wel verspreid over heel Europa. In Nederland waren we in het begin erg groot met de fringe, maar omdat we hier en daar werden nagemaakt, werd dat minder omdat sommige klanten niet gaan voor kwaliteit, maar voor een goedkoop product. Toch begint het wel weer wat te groeien.”

Hoe zie je de toekomst van het merk voor je?

“Doorgaan zoals we nu gaan. Wij denken dat Pinned by K de potentie heeft om een van de grootste bedrijven te worden in schoenenaccessoires.”