TOP

Pinautomaat speciaal voor kleine detaillisten*

Een pinautomaat aanschaffen is voor kleine retailers een grote investering. Hoewel winkeliers hun klanten wel graag de mogelijkheid om te pinnen willen bieden, wordt er niet niet altijd een pinautomaat aangeschaft. Daarom lanceert Rabobank de Rabo Smartpin.

Vooral veel kleine retailers zullen er tegenaan lopen, want een pinautomaat aanschaffen kost nou eenmaal veel geld. Voor uw klanten die wél willen pinnen heeft u óf geen automaat, óf u betaalt de hoofdprijs. Rabobank wil op dit probleem inspelen met een nieuwe manier van pinnen: de Rabo Smartpin. Deze oplossing is volgens de bank niet alleen goedkoper maar ook flexibeler, omdat het apparaat aangesloten is op een mobiele telefoon of tablet kan het overal mee naar toe genomen worden.

Hoe het werkt

Volgens de Rabobank is de Rabo Smartpin voor retailers, die weinig pintransacties hebben of die veel onderweg zijn, een uitkomst. Voor deze betaalmethode zijn slechts twee dingen nodig die via bluetooth aan elkaar gekoppeld zijn: een app op de smartphone of tablet en een kaartlezer. Als de klant wil pinnen, hoeft hij alleen de betaalpas in de kaartlezer te steken, de pincode in te vullen en het bedrag goed te keuren. Voor de klant is het dus precies zoals bij ‘normaal’ pinnen.

Het enige dat anders is, is dat de retailer de transactie behandelt via de smartphone of tablet die via bluetooth in contact staat met de kaartlezer. Via de app kan de afhandeling van de betaling worden gevolgd en het overgemaakte bedrag verschijnt de eerstvolgende werkdag op de rekening.

Prijzen

De Rabo Smartpin moet voordelig zijn voor de kleine ondernemers met weinig pintransacties. Daar is dan ook rekening mee gehouden in de prijzen. De aansluiting en de app zijn kosteloos en het abonnement per kalendermaand bedraagt € 10,-. Daarentegen is het tarief per transactie met € 0,15 wel hoger dan bij een ‘normaal’ pinautomaat. De borg voor de kaartlezer bedraagt € 50,-.

“Het abonnementstarief is laag en het tarief per transactie ligt wat hoger dan normaal”, vertelt Rabobank persvoorlichter Margo van Wijgerden. “Hoeveel het verschilt ligt natuurlijk aan het pakket dat je normaal gesproken hebt maar bedrijven die veel doen met pinnen, kunnen beter niet de Rabo Smartpin gebruiken. Dan zijn ze duurder uit door het hogere tarief per transactie. Het gaat ons echt om de kleine bedrijven waarbij weinig gepind wordt, zij hebben hier profijt van.”