TOP

Peter Konijnenburg (Rabobank De Langstraat) ontvangt de Gouden Koe 2018

Een verrassende winnaar van de Gouden Koe 2018. Dit keer geen onderneming of ondernemer uit de schoenen- en lederbranche, maar iemand die zich al jaren vanuit een andere hoek inzet voor de regio en haar industrie. De Schoenen- en Ledersociëteit De Langstraat reikte haar jaarlijkse pluim op 6 december uit aan Peter Konijnenburg, de directievoorzitter van Rabobank De Langstraat.

Peter Konijnenburg, de directievoorzitter van Rabobank De Langstraat, is de winnaar van de Gouden Koe 2018. Hij mocht de onderscheiding van de Schoenen- en Ledersociëteit de Langstraat op 6 december in eigen huis in ontvangst nemen. Het kantoor van Rabobank De Langstraat baadt deze donderdagavond heel toepasselijk in blauw licht. Het pand is onderdeel van de Wet Blue lichtroute door Waalwijk, in initiatief om de schoenenhistorie van de streek te onderstrepen (wet blue is de kleur van chroomgelooid leer).

De directievoorzitter kreeg de Gouden Koe uitgereikt door presentator Walter Vermeer, Sell-voorzitter Albert Haan en de firma PJ Klerx en Zonen, de winnaars van 2017. Een bankier als winnaar – dat is een first. “Hoewel de vaste criteria voor de Gouden Koe dit keer niet zijn gehanteerd, meent de jury dat Peter deze award ten volle verdient, gezien zijn vele initiatieven voor een betere profilering en versterking van beide sectoren en zijn onvermoeibare inzet om draagvlak te creëren voor samenwerking en kennisuitwisseling”, legt journalist Ellis Frans (oud-hoofdredacteur van Schoenvisie) in het juryrapport uit.

Sterk betrokken

Konijnenburg werkt al 30 jaar voor de Rabobank. Sinds 2005 is hij directievoorzitter bij Rabobank De Langstraat in Waalwijk. Hij is maatschappelijk sterk betrokken bij zijn regio, van oudsher het hart van de schoenen- en lederindustrie in Nederland. “Natuurlijk, een substantieel percentage van de zakelijke klanten van de Rabobank is actief in deze branches en ook het coöperatieve gedachtengoed van de bank speelt daarbij een rol”, aldus de jury. “Echter, het grote aantal initiatieven dat hij ter ondersteuning en opwaardering van de regio nam, overstijgt het louter plichtmatige uit hoofde van zijn job.”

Gouden Koe 2018 (3)

Innovatie ondersteunen

Een paar voorbeelden. Konijnenburg nam in 2006 het initiatief tot de oprichting van netwerkvereniging Schoenen- en Ledersociëteit De Langstraat (Sell), die ondernemers bij elkaar brengt en kennis bundelt. In 2016 ging het al eerder genoemde Wet Blue-project van start, een samenwerking van ‘zijn’ Rabobank, de gemeente Waalwijk en het centrummanagement. Naast het Rabokantoor kleuren ’s avonds ook het gemeentehuis en een aantal ateliers in de Hooisteeg blauw.

Ook was hij betrokken bij de oprichting van het Halve Zolen Festival, een cultureel evenement waarbij schoenen en leer als een rode draad door het programma lopen. En bij de zogenaamde Captain diners, waar ondernemers en overheid – privaat en publiek – met elkaar in gesprek gaan. Hij zette zich als bestuurslid in voor het vroegere innovatiecentrum Slem en voor het nieuwe schoenenmuseum in Waalwijk. Regisseur Margriet Jansen maakte in opdracht van een Rabobank een documentaireserie, De schoenen van opa. Een cadeau voor het nieuwe museum. In vijf korte video’s worden verleden, heden en toekomst van de sector belicht. Tijdens de uitreiking ging ‘De schoenen van mijn opa’ in première. Uit het rapport: “Peter, oftewel ‘zijn’ bank, wil innovatie waar mogelijk blijven ondersteunen.”

Onderschatte regio

“De schoenen- en ledersector zijn ontzettend belangrijk voor onze regio”, verklaart Konijnenburg zijn inzet. “Ik schrok me wezenloos toen ik ontdekte dat 25 procent van de Nederlandse handel in schoenen in De Langstraat plaatsvindt, weet ik nog wel. Ik had geen idee, en met mij vele anderen. In mijn optiek wordt onze regio onderschat. Het is mijn missie om De Langstraat te versterken en zelfvertrouwen te geven.”

Hij is ‘waanzinnig trots’ op de onderscheiding van Sell. “Het is een prachtige waardering. Met mijn werk voor De Langstraat probeer ik anderen te inspireren en te verbinden. Het feit dat dat gezien wordt, is voor mij een bevestiging dat ik op de goede weg zit.” 

Over de Gouden Koe

De Gouden Koe wordt ieder jaar door Sell uitgereikt aan een persoon of onderneming die zich jarenlang verdienstelijk heeft gemaakt binnen de schoenen- en lederbranche. Eerdere winnaars zijn Greve Schoenen (2008), Castelijn en Beerens (2009), Loints of Holland (2010), Durea (2011), Paul van Lammeren, Charles Bergmans, Fabienne Chapot (2012), William Habraken (2013), Geert Slaats (2014), Panos Mytaros (2015), vanHaren (2016) en PJ Klerx en Zonen (2017).

Foto header: Sell de Langstraat