TOP

Perry Sport sluit zes winkels, voert verschillende concepten door in overige filialen

Onder het nieuwe bewind van JD Sports zal Perry Sport in het komende jaar zeker zes winkels sluiten. De overige veertig worden verbouwd naar een nieuw concept. Een concept dat verschilt per locatie.

Na het faillissement van Unlimited Sports Group (USG) werd Perry Sport overgenomen door het moederbedrijf van JD Sports. De nieuwe eigenaar maakt al vroeg duidelijk dat er winkels zouden sluiten. Sales en marketing director Bote Galema heeft nu aan RetailWatching verklaard dat dit jaar het doek valt voor zeker zes Perry Sport-filialen. Daar tegenover staat wel een nieuwe website eind dit jaar waarbij het platform van JD Sports letterlijk wordt gekopieerd en de verbouwing van veertig winkels.

“Het voordeel van het faillissement is dat we alleen met de sterke locaties door kunnen gaan”, zegt Galema. “Ons concept is te groot om in B-locaties als Spijkenisse te zitten.” Daarnaast zal de sportketen ook verdwijnen uit Almere, Doetinchem, Heerlen en Leeuwarden.

Ander concept per filiaal

Ieder jaar moeten zes Perry Sport-filialen verbouwd worden naar een nieuw concept, te beginnen bij ‘de belangrijkste locaties. Daarbij moet je denken aan Utrecht, Den Haag en Rotterdam.’ Maar niet iedere winkel zal er hetzelfde uit komen te zien. “De traditionele retail waarin je alles op dezelfde manier doet, werkt niet meer”, vertelt Galema. “In Amsterdam weten we bijvoorbeeld dat de helft van de bezoekers een toerist is. Die groep wil een hele andere beleving. Een toeristisch product als Ajax krijgt nu veel meer ruimte. We bekijken per winkel wat die locatie speciaal maakt.”

Op de schop

Eigenlijk is het gehele dna van Perry Sport een beetje op de schop gegaan. Zo zijn er ook keuzes gemaakt in de collectie en in de merken. “Van oudsher verkochten we spullen voor veel sporten, zoals hockey en tennis. Daardoor was het voor de klant niet duidelijk waar we voor stonden. We hebben de goede merken behouden en aangevuld met nieuwe merken. Zo verkopen we niet alleen Timberland, maar ook Fjällräven. Dat merk vlieg de winkels uit.”