TOP

“Perfecte online schoenen” dankzij een meetlint

Twee zussen zagen een gat in de markt: de online verkoop van custom made schoenen. Hun geheim: een meetlint.

Tijdens een vakantie in 2012 naar Bali raakte Justine Barber verliefd op een paar laarzen, een klassieke rijlaars met een bruine band aan de bovenkant. Helaas waren de schoenen niet in haar maat verkrijgbaar, maar volgens de eigenaar van de winkel was dat geen probleem. Hij pakte een meetlint, nam haar maten op en zegde toe de schoenen op te sturen naar haar woonplaats Canada. 

 

“Een bijzondere en zeldzame ervaring”, zegt Justine op de website. Helemaal omdat in Noord-Amerika de schoenenvakman uit het dorpen en steden verdwenen is en heeft plaatsgemaakt voor massaproductie.

 

Gat in markt

 

De zussen, die altijd al moeite hadden met het vinden van mooie, goed zittende, schoenen zagen een gat in de markt. Ze besloten een bedrijf op te zetten in handgemaakte schoenen en alles online te doen. Klanten hoeven thuis alleen maar met een meetlint aan de slag.

 

Ze kunnen dan kiezen uit drie verschillende wijdte maten, 11 kalf breedtes, 5 verschillende hoogtes voor laarzen en de maten 36 ½ tot 43 ½ . Zoals de zussen zelf zeggen: one size fits nobody.

 

Stap één was een naam bedenken voor hun bedrijf. Ze kwamen op Poppy Barley. Vroeger gebruikte schoenmakers gerstekorrels (barleycorns) en maanzaad (poppy seeds) als manier op schoenen op te meten.

 

Zo liet de Engelse koning Edward II in 1324 vastleggen dat drie in lengte achter elkaar geplaatste gerstekorrels gelijk was aan een inch. Vier maanzaadjes stonden gelijk aan een gerstekorrel.

 

Zoektocht fabrikant

 

Stap twee was zoeken naar een fabrikant. Die zoektocht bleek niet makkelijk omdat weinig bereid waren te investeren in handgemaakte schoenen. Ze kozen liever voor grotere producties.

 

In Mexico kwam de redding toen de dochter van hun vertaalster vertelde dat een moeder van een meisje uit haar klas kon helpen. Die moeder bleek een schoenenmaakster voor mannenschoenen te zijn en wist ze aan de juiste contacten te helpen voor het produceren van hoog kwaliteit en duurzame schoenen.

 

Hoewel online begonnen bieden de zussen hun diensten ook aan via pop-up stores in Canada. Een paar laarzen kost 450 dollar en wordt binnen zes weken na bestelling bezorgd. Mannen kunnen kiezen voor vier modellen die 350 dollar kosten