TOP

Parbleu breidt uit in Europa en lanceert vrouwencollectie

Het mannenschoenenmerk Parbleu Footwear is krap drie jaar oud, maar verovert nu al de Europese markt. Daarnaast breidt het merk ook nog eens uit met een vrouwencollectie. "Het is onze ambitie om hét smart casual footwear-merk van Europa te worden.”

In 2017 werd de eerste collectie van Parbleu Footwear gelanceerd door oprichter Christiaan Berg. Het uitgangspunt: luxe en tegelijkertijd betaalbare sneakers brengen ‘for bright heads‘. Berg richt zich met zijn merk op mannen tussen de 25 en 50 jaar, hoogopgeleid, werkzaam in de creatieve sector en interesse voor mode & lifestyle. Nu, drie jaar later, heeft Parbleu Footwear ca. 40 verkooppunten en een eigen online winkel in Nederland.

De nationale en internationale ambities om verdere groei te realiseren zijn groot. Ondernemer Christiaan Berg: “Het is onze ambitie om hét smart casual footwear-merk van Europa te worden met betaalbare maar zeer kwalitatieve luxury sneakers, waarmee we ons primair richten op de moderne man tussen de 25 en 50 jaar, die weet wat er in de wereld te koop is.” Nog geen drie jaar naar de oprichting, breidt Parbleu Footwear uit naar Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. En dat is niet het enige dat er verandert bij het label.

Wat verandert er allemaal bij Parbleu Footwear?

“Allereerst heb ik de vertegenwoordiging van het merk overgedragen aan Domano Fashion uit Naarden. De retailklanten bediende ik voorheen zelf, maar dat werd te veel. Ik doe in principe alles zelf bij Parbleu Footwear en was elk seizoen ruim twee maanden bezig met de verkoop. In die tijd staat de ontwikkeling van het merk ook stil. Domano Fashion is onder andere al vertegenwoordiger van mannenmodemerken als Corneliani, Borelli, Re-Hash en Blauer. Zij kennen de hele markt en kunnen daarom ook het winkelportfolio voor Parbleu uitbreiden.”

“Daarnaast gaat het merk ook internationaal. De distributie wordt met ingang van 1 januari 2020 uitgebreid naar de Scandinavische landen Denemarken, Noorwegen, Zweden en Finland, alsmede naar het Verenigd Koninkrijk. Daarvoor sloot ik een overeenkomst met Goldfinch Agency uit Londen voor de Engelse markt en Eggert Andersen Agency in Kopenhagen voor Scandinavië. Deze twee agentschappen heb ik via-via leren kennen.”

Staan er nog meer landen op de planning voor een uitbreiding?

“Ja zeker, ik zou heel graag in Duitsland aan de gang willen gaan. Op de langere termijn staat Amerika op mijn wensenlijstje, maar dat is allemaal wel wat ingewikkelder. Engeland was dat al, met de Brexit die voor de deur staat.”

Je breidt Parbleu Footwear ook uit met een vrouwencollectie, hoe is dat ontstaan?

“In de pop-upstore in Amsterdam kwamen er doordeweeks voornamelijk vrouwen winkelen. Zij stelden mij heel vaak de vraag of we ook vrouwenschoenen verkochten. Als je dat een paar honderd keer hoort, ga je toch nadenken of het niet slim is om daar ook wat mee te doen. Vorig seizoen zijn we heel rustig begonnen met de verkoop van twee modellen. Eén wat extremer model runner met een dikke Vibram zool en een basisrunner in verschillende poedertinten. Dat ging eigenlijk heel goed. Nu liggen de schoenen bij vier zaken, twee schoenenwinkels en twee modewinkels voor zomer 2020.”

Ben je ook al bezig met duurzaamheid?

“Absoluut. Het feit dat wij Europees produceren maakt onze footprint al een stuk kleiner ten opzichte van andere merken. Momenteel ligt daar ook de focus op qua duurzaamheid; een duurzame manier van werken. De mensen die in dienst zijn voor Parbleu krijgen allemaal goed betaald en werken onder goede omstandigheden. Op termijn wil ik nog verder kijken naar hoe ik duurzamer te werk kan gaan, maar eerst wil ik het merk sterk neerzetten.”

Sta je nog op beurzen dit seizoen?

“In overleg met mijn agent heb ik besloten om dit jaar geen beurs te doen. Het merk is eigenlijk nog wat te klein om naar Gallery Shoes te gaan, en ik heb nog geen vertegenwoordiging in Duitsland. In Nederland bereiken we de klanten die we willen bereiken, dus daar zitten we voorlopig ook goed.”