TOP

Pakketjes afhalen steeds populairder

Het afhalen van online bestellingen wordt steeds populairder, blijkt uit een analyse van softwarebedrijf Paazl. Vooral in studentensteden worden pakketjes graag afgehaald.

Uit een data-analyse van Paazl, een bedrijf dat het logistieke traject van webwinkels automatiseert, blijkt dat mensen steeds vaker hun internetbestellingen ophalen bij speciale afhaalpunten.

 

In het eerste kwartaal van dit jaar werd gemiddeld 4,6 procent van de webshopaankopen direct naar een afhaalpunt verzonden. Dat is bijna de helft meer dan in dezelfde periode in 2015. Toen lag dat percentage nog op 3,2 procent.

 

 

Pakketafhaalpunten Paazl 1 

 

Opvallend zijn volgens het softwarebedrijf de pieken in de zomer en winter. Net voor de vakantie en feestdagen wordt nog vaker afgehaald.

 

Verrekend met de ruim 114 miljoen verzonden webbestellingen in 2015 – een schatting op basis van marktgrootte en orderwaarde – gingen er vorig jaar bijna 3,6 miljoen pakketten direct naar een afhaalpunt. Nog eens 4 procent van de online aankopen komt pas bij een afhaalpunt terecht nadat deze niet thuis kon worden afgeleverd; ruim 4,5 miljoen pakketten.

 

Retour 

 

Daarbovenop komen nog de retourzendingen. Gemiddeld 13 procent van de online bestellingen – zo’n 14,8 miljoen pakketjes – wordt teruggestuurd en dat gaat in vrijwel alle gevallen via de pakketpunten, stelt Paazl.

 

Daarbij zijn er nog pakketten die consumenten onderling verzenden. Hierbij gaat het om 6,4 miljoen pakketten die ook worden verwerkt door de pakketpunten. 

 

29 miljoen 

 

Alles bij elkaar opgeteld, hebben de Nederlandse afhaalpunten vorig jaar ruim 29 miljoen pakketten verwerkt. Dat aantal gedeeld door de 5.800 afhaalpunten van de vijf grootste aanbieders, dan blijkt dat een locatie gemiddeld 5.051 zendingen per kaar heeft verwerkt. Een pakketje ligt gemiddeld 19 uur te wachten op de geadresseerde.

 

 

Pakketafhaalpunten Paazl 3

 

Studentensteden 

 

Afhalen is het populairst in studentensteden, concludeert het softwarebedrijf. In Groningen, Nijmegen en Leiden wordt meer dan 5 procent van alle bestellingen in deze steden direct naar een afhaalpunt gestuurd. Paazl ziet dat als signaleert webshops die zich richten op studenten afhaalpunten moeten aanbieden als alternatief voor thuisbezorging.

 

 

Pakketafhaalpunten Paazl 2 

 

Onderaan de lijst staan Doetinchem, Veenendaal en Barendrecht. Hier wordt minder dan 3 procent van de pakketten opgepikt bij een afhaalpunt.

 

Liefst thuis bezorgen 

 

Pakketpunten mogen dan populairder zijn geworden, dat wil volgens Paazl niet automatisch zeggen dat die stijgende lijn zich doorzet. Online consumenten willen toch nog steeds het liefst hun bestelling thuis ontvangen. Daar spelen pakketbezorgers op in door pakketten steeds vaker buiten kantooruren en in kleinere tijdvakken af te leveren.

 

Kluisjes

 

Daarnaast verschijnen er steeds meer onbemande afhaalpunten, zoals kluisjes op drukke stations, in winkelcentra of grote kantoren. Dit soort kluisjes kan in de toekomst ook bij woonhuizen worden geplaatst, zogeheten ‘slimme brievenbussen’, die de bezorger kan openen met een versleutelde toegangscode.