TOP

Opnieuw misstanden bij distributiecentrum Zalando

Schoenen- en kleding e-tailer Zalando was opnieuw het doelwit van een undercover-actie. Journaliste Caro Lobig ging undercover als orderpicker bij het Duitse bedrijf. Haar bevindingen waren 14 april 2014 te zien in het Duitse televisieprogramma RTL Extra.

Journaliste Caro Lobig ging undercover als orderpicker bij een distributiecentrum van Zalando in Erfurt werken. Aanleiding voor het journalistieke onderzoek waren de slechte ervaringen van een ex-medewerker, die dat zelf niet naar buiten durfde te brengen. De resultaten waren 14 april 2014 te zien in het Duitse televisieprogramma RTL Extra.

Drie maanden werkte Lobig in een magazijn met een opslagcapaciteit ter grootte van achttien voetbalvelden. Hier werken 2000 werknemers in dag- en nachtploegen. De orderpickers moeten veel lopen, daarom neemt
Lobig een stappenteller mee. Op drukke dagen legt Lobig 27 kilometer af en ze krijgt na vijf weken veel last van haar knieën en enkels.

Paranoia
De medewerkers krijgen twee keer een half uur onbetaalde pauze per dag, maar door diefstalcontroles en de lange afstanden naar de kantine wordt de pauze ingekort. Lobig zegt paranoia te worden van de werkdruk.

Ook gaan er geruchten dat er in de zomer iemand was gestorven door een gebrek aan water en airconditioning. Deze medewerker zou op het toilet van het Zalando-distributiecentrum in Erfurt zijn overleden aan een hartaanval.

Reactie Zalando
Zalando reageerde op de beschuldigingen in een uitgebreide verklaring: “Het geschetste beeld weerspiegelt de ondernemingscultuur en de werknemersstemming volgens ons op geen enkele wijze.” Zo ontkent het bedrijf het overlijden van de medewerker in Erfurt. Het bedrijf laat wel weten de kritiekpunten te gaan onderzoeken.

Zalando krijgt naar aanleiding van de uitzending veel kritiek van klanten. Op Facebook laten consumenten weten dat ze geen producten meer bij de Duitse webwinkel willen bestellen. 

Uitgebuit
Het is niet de eerste keer dat Zalando te maken krijgt met een undercover-actie in een logistiek centrum. In 2012 was er de reportage ‘Gnadenlos billig’ van de Duitse televisiezender ZDF. Medewerkers van het distributiecentrum Groβbeeren voelden zich uitgebuit. Ze klaagden over het lage uurloon van 7,01 euro en de slechte toiletvoorzieningen.

Na de uitzending van deze reportage heeft het Duitse bedrijf veel veranderd, zo meldde Zalando tijdens een perspresentatie in maart 2014 in het nieuwe distributiecentrum in Mönchengladbach. Zo is er een gedragscode opgesteld en zijn er ronde tafelsessies voor werknemers.