TOP

Opnieuw minder kleding en schoenen verkocht in november

Na een kleine opleving in het tweede kwartaal kampen kleding- en schoenenwinkels in november opnieuw met sterke omzetverliezen. Modezaken zetten 15,2 procent minder om, schoenen- en lederwarenzaken 16,2 procent.

De detailhandel als geheel pluste wel, blijkt uit cijfers van het CBS. De omzet van non-food winkels steeg in november met 5,9 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Winkels in consumentenelektronica en witgoed realiseerden met een plus van bijna 26 procent zelfs de hoogste omzetgroei in vijftien jaar (in 2005 startte CBS met de publicatie van de omzetcijfers, red.). Ook doe-het-zelfzaken deden het met een omzetstijging van 25,6 procent erg goed.  

Opnieuw sterke omzetverliezen

Mode-, schoenen- en lederwarenzaken kampen echter voor de tweede maand op rij met sterke omzetverliezen: -15,2 procent (mode) en -16,2 procent (schoenen en lederwaren), tegen respectievelijk -18,8 procent en -17,2 procent in oktober. Na een kleine opleving in de zomer stokte het voorzichtige omzetherstel voor deze sectoren in september. De gedeeltelijke lockdown die half oktober werd aangekondigd, versterkte dat effect.

Bron: CBS

Online aankopen in de lift

Verder werd er in november opnieuw fors meer via internet gekocht. De online omzet steeg met 55,5 procent ten opzichte van november 2019. Pure players plusten met 43,9 procent, multichannel winkels met 72,2 procent. Dat is net geen record; alleen in april 2020 was de groei hoger.

Foto: Unsplash/Clark Street Mercantile