TOP

Op trendsafari: Jan Agelink over wintertrends 2017-2018

We gaan een nieuwe fase in, ziet Textilia’s trendforecaster Jan ‘Trendman’ Agelink. Tijdens de Trendsafari ‘All Systems Go!’ legt hij uit hoe dat eruit zal zien en welk effect deze systeemverandering op het modebeeld voor winter 2017-2018 heeft.

Volgens Jan Agelink, Textilia’s trendforecaster, bevindt de maatschappij zich in het staartje van de overgangsfase. Tijdens eerdere edities van Textilia’s halfjaarlijkse Trendsafari nam hij het publiek mee in de nieuwste ontwikkelingen, die elkaar steeds sneller leken op te volgen. Denk aan ‘digital immigrants’, die opgroeien in het informatietijdperk, en de opkomst van de circulaire economie. “Nu zijn alle ingrediënten aanwezig”, zegt Agelink. “De systemen zijn klaar voor gebruik.” Het thema voor de Trendsafari is dan ook ‘All Systems Go!’

Vooruit

De hipster gaat verdwijnen, voorspelt Agelink. “Die beweging gaat over soberheid en vasthouden aan het oude. Nu willen we juist innoveren, we willen vooruit.” Als voorbeeld wijst hij op de van oorsprong online meubelverkoper Made.com, die inmiddels ook fysieke winkels geopend heeft. Made.com heeft echter meer producten dan ze in de fysieke ruimte kwijt kan en maakt daarom gebruik van projecties.

Digitaal keurmerk

De consument in het informatietijdperk wil steeds meer weten over de herkomst van producten. Er zal een brug worden geslagen tussen technology en trust, meent Agelink, in de vorm van digitale keurmerken. We willen niet alleen meer weten, we laten ook onze eigen stem horen. De nieuwe generatie is zich heel bewust van de staat van de wereld en wil er zijn stempel op drukken. Zo zetten What Design Can Do (WDCD) en de Ikea Foundation in voor de vluchtelingen , met ontwerpen die erop zijn toegespitst hun integratie makkelijker te maken. Een van die oplossingen was een kaart met icoontjes, die hen helpt in een vreemde taal te communiceren.

Agelink vertaalt de ontwikkelingen naar vijf trendthema’s voor winter 2017-2018: Misfits, White Spots, Copy Cat, On & Offline en Post Data. We lichten er twee uit.

Trendsafari winter 2017-2018 2 Trendsafari winter 2017-2018 4

Misfits

Klokkenluiders, hackers, piraten, gangsters – we gaan de groepen die tegen het systeem aan schoppen en het in sommige gevallen helemaal onderuit halen waarderen, aldus Agelink. “2016 is het jaar van de punk.” In de mode komt dat terug in hardware en studs. Logo’s worden gebruikt om een statement te maken; hoe groter, hoe beter. Ook de silhouetten zijn ‘misfits’, ze zijn bijvoorbeeld veel te groot of juist te klein. Ook het menselijk lichaam hoeft niet perfect te zijn. Littekens mogen, okselhaar ook. Verder wordt gekeken naar de hiphopcultuur. Vooral Kanye West – de ultieme ‘antiheld’ – is belangrijk; tegelijk met de presentatie van zijn zevende studioalbum The Life of Pablo lanceerde hij zijn nieuwe kledinglijn, een collectie met futuristische outerwear.

Post Data

Dit thema gaat over de wisselwerking tussen techniek en design. Als voorbeeld wijst Agelink op Project Jacquard. Google en Levi’s lanceren gezamenlijk de eerste ‘slimme’ jas voor fietsers in grote steden. In de linkermouw zit een sensor, waarmee gebruikers inkomende telefoontjes kunnen aannemen/weigeren of een andere track op kunnen zetten, zodat ze daarvoor niet meer naar hun telefoon hoeven te grijpen. Onder dit thema valt ook 4D-printing; producten die tijdens de gebruiksfase een andere vorm kunnen aannemen. Denk daarbij aan een bloempot die met de plant ‘meegroeit’. Agelink ziet nieuwe vormen van weven, waarbij er in de ruimte wordt gewerkt en nieuwe volumes ontstaan. Er wordt gebruik gemaakt van technische materialen, die zich naar het lichaam richten. Een voorbeeld is textiel dat (lichaams)warmte vasthoudt of juist afvoert. Er worden verkleuringen ingebouwd, zodat stoffen door de tijd een ander uiterlijk krijgen. Gevolg is dat er minder vaak nieuwe items aangeschaft te hoeven worden.

Trendsafari winter 2017-2018 1

W Hotel & X Bank

‘All Systems Go!’ vindt plaats in het luxe W Hotel en conceptstore X Bank. Beide zijn gevestigd in het voormalige hoofdkantoor van de Kas Bank in de Amsterdamse Spuistraat. In X Bank komen kunst, mode en design samen, met grotendeels Nederlands DNA. Ook Mariette Hoitink en Gijs Stork zijn vandaag aanwezig. Zij (oprichter en managing director van HTNK Fashion recruitment & consultancy) is curator van de modecollecties, hij (oprichter van Magazijn en Salon) cureert de designcollecties en tentoongestelde kunst. “De gasten van het W Hotel zijn bij uitstek mensen die op zoek zijn naar bijzondere producten”, zegt Hoitink. “X Bank is voor hen de plaats waar ze uniek ‘Dutch design’ kunnen vinden en kans lopen om de ontwerper ter plekke te ontmoeten.”

Meer weten over X Bank? Lees het interview met Mariette Hoitink: “Het is een droom die uitkomt.”