TOP

Online verkoop schoenen en kleding stijgt explosief door faillissementen

De faillissementen van fysieke winkels als V&D, Scapino en Dixons zijn goed geweest voor de online verkoop: die steeg met 21 procent ten opzichte van de eerste twee kwartalen vorig jaar.

Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. De online bestedingen, voor producten én diensten, groeiden in het eerste half jaar met 17 procent naar 9,53 miljard euro. Van dit bedrag is 5,10 miljard uitgegeven aan telecom, elektronica en kleding: een stijging van 24,7 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Grote stijging kleding en schoenen 

De online bestedingen in het schoenen en lifestylesegment steeg zelfs met 54 procent. Bij kleding gaat het om 41 procent. Het belang van kledingaankopen in de totale online markt neemt daarnaast toe. 

Thuiswinkel 2016-2 Grafiek markt schoenen

Thuiswinkel 2016-2 Grafiek markt kleding

In cijfers: de online bestedingen aan kleding zijn in het eerste half jaar van 2016 gegroeid met 22 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2015. In aankopen is de online groei 33 procent.

Groei dankzij faillissementen

“De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen”, zegt Gino ThuijIndustry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK dat het onderzoek uitvoerde.  Met name consumenten die voorheen bij winkels in de segmenten ‘IT’ en ‘Fashion’ kochten zijn dit meer online gaan doen, zegt hij.  

Ouderen shoppen meer online 

Verwacht wordt dat de groei van online bestedingen doorzet en dat de online omzet over 2016 meer dan 19 miljard euro zal bedragen voor 173 miljoen online aankopen worden gedaan. Online kopers zijn met name hoger opgeleiden met een hoog inkomen behorend tot een 3 tot 5 persoons huishouden kopen online. 

Opvallend is dat met name ouderen vaker aankopen doen via het web. In het tweede kwartaal van 2015 ging dit nog om 58 procent, een jaar later om 64 procent onder de groep 65-plussers.  


LEES OOK: Vergrijzing, dé kans voor modewinkeliers [interview]


 

Gemak en assortiment 

Hieruit blijkt duidelijk het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de online markt”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. Het grootste voordeel van online winkelen vinden ouderen het gemak van thuis bestellen.  

Jongeren vinden het grote assortiment een van de grootste voordelen van online winkelen. Zij bestellen ook vaker (25 procent tegenover 4 procent onder de 65-plussers) via hun smartphone. 

Ook het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzocht het online winkelgedrag. Uit hun onderzoek, eerder dit jaar, blijkt dat volwassenen tot 45 jaar met name kleding kopen en dan 55-plussers vooral vakanties.


In cijfers: 


 

  • 78% van de Nederlanders (15+) kocht in het tweede kwartaal van 2016 online 

  • speelgoed kende de grootste groei: +49 %, schoenen en lifestyle 45 %  

  • online bestedingen zullen in 2016 naar verwachting groeien met 17 % t.o.v. 2015 

  • Over heel 2016 zullen naar verwachting 172 miljoen online aankopen worden gedaan.  

  • Hiermee zou de markt voor online aankopen over heel 2016 met 21% groeien.