TOP

Online schoenen passen? Dat wil Shoefitr mogelijk maken

In een webshop een schoen zien en deze ‘passen’ door een foto van de voeten te maken met de mobiele telefoon. Dat kan met Shoefitr, dat in elke webshop kan worden geïntegreerd. Zodat klanten in één keer slagen, en er dus minder geretourneerd hoeft te worden.

Beeld: Kampus Production via Pexels

Schoenen online passen of aan de voet zien was met behulp van een app al langer mogelijk, maar Shoefitr doet het anders. Het maatadvies van Shoefitr is ‘webbased’ dus kan meteen worden gebruikt in de webshop waar wordt gewinkeld. Het systeem kan zowel in mono- als voor multibrand webshops worden gebruikt en de software is volgens Shoefitr eenvoudig te implementeren in elke webshop.

Het systeem van Shoefitr werkt als volgt: Je gaat naar een webshop, kiest een schoen uit en vervolgens maak je een foto van beide voeten. Dit kan met blote voeten of met sokken aan. Vervolgens krijg je een match van je voeten met die betreffende schoen, dus de webshop geeft aan welke maat je voor die schoen nodig hebt

Hoe Shoefitr werkt. Foto: shoefitr.io

Voordelen

Het juiste maatadvies voor elke schoen biedt voordelen voor zowel de klant als de detaillist. De klant ontvangt een schoen in de juiste maat. De detaillist zal hierdoor minder retouren ontvangen. Bovendien hoeven minder pakketjes heen en weer te worden gestuurd. Shoefitr heeft dan hoge verwachtingen van het systeem en daarin staat het bedrijf niet alleen. Het werd dit jaar tweede uit tien finalisten bij een startup-wedstrijd van KPMG.

Mono- en multibrand webshops

Shoefitr is niet nieuw, maar het is wel in ontwikkeling. Het eerste idee voor het softwaresysteem stamt uit 2018 en is afkomstig van Charles Held. In 2020 werd een nieuw platform gestart om met een mobiele telefoon voeten te fotograferen op elke ondergrond en de lengte, breedte ,wreefhoogte en balomvang te meten.

In 2021 ging schoenenmerk Mag van start met het Shoefitr-systeem. In de webshop hebben klanten nu de mogelijkheid om te kiezen voor een goed maatadvies door een foto van hun voeten te maken. Dit heeft bij Mag geleid tot een reductie in retouren van twintig procent.

Naast monobrand webshops als Mag is een online maatadvies nu ook mogelijk voor multibrand webshops. Dit jaar werd hiervoor een apparaat ontwikkeld om de binnenmaat van schoenen te kunnen meten. Hierdoor kan een matching plaatsvinden met de foto van de voeten en de binnenmaat van de schoenen. Dit systeem kan ook worden gebruikt voor fysieke winkels als deze een webshop hebben.