TOP

Online consumentenbestedingen in 2009 gestegen

De online consumentenbestedingen zijn het afgelopen jaar met 17 procent toegenomen. Deze groei lag in de voorafgaande jaren hoger, maar is toch positief vergeleken met de omzetdaling van 4,8 procent van de detailhandel.
Dit heeft Thuiswinkel.org onlangs bekendgemaakt. De totale online bestedingen kwamen in 2009 uit op 6,38 miljard uit, dit is 17 procent meer dan in 2008. Deze cijfers komen uit de Thuiswinkel Markt Monitor en zijn nu geijkt aan het retailpanel van GfK Retail & Technology.
 
Meer bestellingen
Volgens de onderzoekers wordt de groei van de online bestedingen veroorzaakt doordat consumenten meer bestellingen via internet plaatsten. Gemiddeld zijn er per consument 6,2bestellingen geplaatst. Dit is een stijging van 19 procent vergeleken met 2008.
 
Gemiddeld werd er online 737 euro uitgegeven, een stijging van 13 procent. Vorig jaar kochten 8,65 miljoen Nederlanders minstens één product online.
 
Verdere groei verwacht 
Uit dit onderzoek komt ook naar voren dat 96 procent van de webshoppers tevreden is over de online aankopen. Vooral het gemak van thuiswinkelen wordt gewaardeerd.
 
Bijna de helft van de aankopen werd via iDeal gedaan, dit is volgens het onderzoek ook gestegen in vergelijking met het jaar daarvoor. De onderzoekers verwachten dat online retail ook dit jaar verder zal groeien.