TOP

Onderzoek: Vegan footwear steeds belangrijker voor millenials

Vegan footwear wint aan populariteit en zal in de toekomst steeds belangrijker worden. Vooral millenials zullen vaker de voorkeur geven aan schoenen waarvoor geen dierlijke grondstoffen zijn gebruikt.

Dit blijkt uit een onderzoek van Future Market Insights (FMI) naar de vegan footwear markt. Die heeft op dit moment een volume van 24,86 miljard dollar (ruim 21 miljard euro) en verwacht wordt dat dit de komende tien jaar nog  met 7,2 procent zal groeien.

Het zijn vooral de millenials die vegan mode en schoenen aanschaffen. Volgens het onderzoek is de jonge generatie meer milieubewust en bereid te kiezen voor ethisch verantwoorde merken die bij hun hun mening en lifestyle passen.

Vegan merken

Dat de jonge generatie voor vegan gaat is niet onopgemerkt gebleven. Merken als Nike, Adidas, Puma en Under Armour maken gebruik van gerecyclede materialen of ontwerpen nieuwe collecties vegan footwear voor een jonge doelgroep. Maar ook bekende namen als Van Lier, Tamaris en tassenmerk Bulaggi zien het belang van vegan in. Volgens FMI houdt inmiddels de meerderheid van de schoenfabrikanten rekening met duurzaamheid. Enkelen vervangen het van oudsher veel gebruikte leer voor vegan alternatieven.

De vraag naar vegan is vooral in de Verenigde Staten groot, maar ook in Europa neemt de vraag toe. De markt voor ‘better than leather’, zoals FMI het omschrijft, is voor mannen en vrouwen ongeveer even groot.

Beeld: Tamaris