TOP

Onderzoek: ‘Online modekoper is jong en hoogopgeleid’

Wie zijn de online mode- en schoenenkopers? Vooral jongeren en hoogopgeleiden, zo blijkt uit een analyse van marktdata.nl op basis van CBS-cijfers.

Foto: Thought Catalog via Unsplash

Ook zijn online shoppers vaker vrouwen (56,8%) dan mannen (50,1%). Consumenten van 25 tot 35 jaar (71,8%) en 35 tot 45 jaar (69,9%) vulden hun digitale winkelmandjes de afgelopen drie maanden het vaakst, gevolgd door mensen van 45 tot 55 jaar (63,3%) en 12 tot 25 jaar (56%). De groep van 75+ is veruit in de minderheid, daar bestelde ongeveer 15 procent in de voorbije maanden kleding en schoenen online.

Besteedbaar inkomen

Hoe hoger het onderwijsniveau, hoe vaker consumenten nieuwe kleding en schoenen digitaal aanschaffen. Volgens marktdata.nl speelt het besteedbaar inkomen daarbij wellicht een rol. Bijna twee derde van de hoger opgeleiden (een afgeronde hbo of vwo-opleiding) shopte het afgelopen kwartaal op het web, gevolgd door 57,5 procent van de middelbaar opgeleiden (havo/vwo of mbo-2, -3 of -4) en 39,6 procent van de lager opgeleiden (mbo-1).

Afstand niet belangrijk

Afstand tot de winkels lijkt geen rol te spelen; online shoppers wonen vaker steden dan dorpen. Hoe stadser de omgeving, hoe meer consumenten webwinkelen, blijkt uit de cijfers. Al is het verschil relatief klein. 49,4 procent van de consumenten in een niet-stedelijke omgeving kocht het afgelopen kwartaal kleding en schoenen online, tegen 56,2 procent in een zeer sterk stedelijke omgeving.