TOP

Onderzoek: Nederlanders vinden schoenen steeds belangrijker

Nederlanders zien schoenen steeds meer als een belangrijke modeaccessoire. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Harris Interactive in opdracht van Sarenza.

In Nederland worden schoenen steeds meer gezien als belangrijke modeaccessoire. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Harris Interactive – in opdracht van de Franse online schoenenretailer Sarenza  – naar het koopgedrag van mannen en vrouwen in zeven verschillende Europese landen.

Daarnaast zorgen Nederlanders ook steeds beter voor hun schoenen. Vooral bij de mannen is een grote stijging te zien. In 2012 zei 63 procent van de Nederlandse mannen hun schoenen te verzorgen, in 2014 is dat percentage gestegen naar 75 procent. Ook is maar liefst 88 procent van de ondervraagde Europeanen bereid op een impulsaankoop te doen van boven de €200.

Meest aantrekkelijke schoenen
Uit het onderzoek blijkt dat mannen vrouwen het aantrekkelijkst vinden op hoge hakken. Vrouwen voelen zich daarentegen meer verleidelijk op enkellaarsjes. De enkellaarsjes worden dan ook door bijna tweederde van de ondervraagden aangeschaft. Ook modieuze sneakers zijn in opkomst, ze worden 10 procent vaker gekocht dan twee jaar geleden.

Vrouwen zien mannen het liefst lopen op casual chic exemplaren, sportschoenen of laarzen. Bij de mannen staan deze schoenen ook in hun top drie. Vooral de casual chic schoenen zijn in opmars, 63 procent van de mannen kocht in 2014 deze schoenen vergeleken met 44 procent in 2012.

Online aankopen
Van de Nederlandse respondenten kocht 45 procent tenminste een keer per jaar online schoenen. Bij de mannen is de grootste stijging te zien, zo kocht in 2012 maar 31 procent van de Nederlandse mannen online schoenen en in 2014 maar liefst 55 procent. Nederlanders blijven alsnog wel in fysieke winkels kopen, 58,5 procent geeft aan alleen in fysieke winkels schoenen aan te schaffen en 27 procent koopt zowel in fysieke winkels als online. Een derde van de Europeanen winkelt ook wel eens mobiel.

Nederlandse mode-identiteit

In 2012 konden de ondervraagden nog geen duidelijke mening geven over de mode-identiteit van de Nederlanders, maar in 2014 konden ze dat wel. De Europese respondenten zien Nederlanders als ‘sportief’ (22%) en ‘verzorgd’ (20%). De Nederlanders zijn het daarmee eens, al hoewel de percentages een stuk hoger liggen. Zo noemt 46 procent van de Nederlanders zich ‘sportief’ en 42 procent noemt zich ‘verzorgd’.

Onderzoek
Het onderzoek van onderzoeksbureau Harris Interactive vond tussen 25 maart en 2 april 2014 plaats, in opdracht van Sarenza, en is uitgevoerd in Frankrijk, Spanje, Italië, Polen, Nederland, Zweden en Denemarken. In ieder land zijn 500 respondenten ondervraagd in de leeftijd van 18 tot 65 jaar. De steekproef is representatief voor de variabelen leeftijd, geslacht en regio.