TOP

Onderzoek: helft Nederlanders wordt gelukkig van uitverkoop

Veel Nederlanders worden erg gelukkig van de uitverkoop. Dat blijkt uit onderzoek van Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad onder 1000 Nederlandse consumenten.

Meer dan de helft van de Nederlanders bezoeken tijdens de uitverkoop meerdere winkels op één dag, zo blijkt uit het onderzoek. De reden is volgens Batavia Stad duidelijk: het maakt consumenten gelukkig.

Van alle ondervraagden beoordeelt 42 procent het geluksgevoel na de aankoop van een nieuw kledingstuk met flinke korting met een negen of hoger. Bij vrouwen ligt dit percentage op 51 procent, zij geven het kopen een 9+.

Schoenen het meest favoriet
Schoenen zijn het meest favoriete item om te kopen. Maar liefst 60 procent van de Nederlanders geeft aan net iets te dure schoenen pas in de sale kopen.

Nederlandse mannen stellen de aanschaf van een nieuw pak voor een feestje of voor het werk veel minder vaak uit. Eén op de tien Nederlanders wacht met de aankoop van een pak tot de uitverkoop.

Sanne Bokma, marketing manager van Batavia Stad Fashion Outlet, herkent zich hier deels in: “We merken dat tijdens de uitverkoop bezoekers voor bepaalde items, zoals schoenen, naar Batavia Stad komen. Maar juist ook complete outfits, waarmee de bezoekers eigenlijk een hele nieuwe garderobe voor zichzelf kopen, doen het in de uitverkoop-periode goed.”

Mannen verzwijgen prijs
Uit het onderzoek van Batavia Stad blijkt dat vrouwen een stuk opener over hun aankoop zijn dan mannen. Van de vrouwen vertelt 46 procent waar het product gekocht is, ten opzichte van 29 procent van de mannen.

Veel mannen (42%) laten voor de buitenwereld in het midden waar en voor welke prijs zij iets hebben aangeschaft. Bijna een kwart van alle ondervraagden (23%) zegt alleen te vertellen dat het item tijdens de uitverkoop is gekocht als er specifiek naar gevraagd wordt. Zowel mannen ((5%)als vrouwen (3%) liegen zelden over de aanschafprijs en/ of de winkel.

Kortingspercentages
Batavia Stad onderzocht ook of er een bepaald percentage aan korting is waarbij de meeste Nederlanders in actie komen. Bij kortingspercentages van 20 tot 30 procent gaat een kwart van de mensen al tot aankoop over van ‘dat ene item’ dat bij de gangbare prijs nog boven het budget lag. Bij mannen ligt dat percentage hoger; 38 procent gaat over tot aanschaf van het aanvankelijk te prijzige artikel bij een korting tot 30 procent.

Slechts iets meer dan een kwart van de vrouwen wil het item met tot 30 procent korting kopen. Zij wachten liever tot het product nog meer wordt afgeprijsd. Voor 30 procent van de Nederlanders geldt hetzelfde, die gaan pas bij 40 tot 50 procent korting tot aankoop over.

Geheugensteuntje
Consumenten blijken behoefte te hebben aan een geheugensteuntje. Zo geeft bijna een derde (29%) aan pas te weten dat de uitverkoop is gestart als zij posters of billboards in het straatbeeld zien verschijnen.

Ook wacht een groot gedeelte (23%) op de nieuwsbrieven van de diverse retailers en worden op die manier op de uitverkoop geattendeerd. Toch weet 26 procent van de Nederlandse vrouwen zelf precies wanneer de sale start. Bij de mannen is dat slechts 17 procent.

‘Combi-shopper’
Het onderzoek van Batavia Stad laat ook zien welk type consument in Nederland het meeste voorkomt. De meesten (28%) zien zichzelf als ‘combi-shopper’. Dit type winkelt regelmatig en koopt zowel tijdens de uitverkoop als voor reguliere prijzen. Ook bezoeken zij af en toe outlets. Onder vrouwen zijn er  veel ‘combishoppers’, 36 procent rekent zichzelf tot deze groep.

De ‘alleen-als-het-moet-shopper’
De ondervraagden (14%) herkennen zich het minst in de types die niet zo vaak kleding of zeer gericht kleding kopen en die in mindere mate naar de prijzen kijken.

In tegenstelling tot het stereotype-beeld herkennen weinig mannen zich in de ‘alleen-als-het- moet-shopper’. Dit type winkelt alleen als het echt niet anders kan en heeft een voorkeur voor makkelijk en dichtbij.