TOP

Onderzoek: consumentenmarketing belangrijk voor retailers

Bij ruim 170 grotere Nederlandse food- en non-foodretailers staat dit jaar consumentenmarketing bovenaan de lijst met speerpunten. Dit melden ING Retail Jaarprijs en onderzoeksbureau GfK in het Top Topics Retailbrancherapport 2011.

Volgens het Top Topics Retail-brancherapport 2011 verschuift de macht steeds meer naar de consument. Dat betekent dat de retailsector meer aandacht moet besteden aan service. Daarnaast raakt de markt verzadigd, waardoor het belang van differentiëren op klant- winkelbeleving een steeds grotere rol speelt.

Opvallend is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) niet hoog op de agenda staat. Slechts 17 procent van de respondenten in de non-food en 5 procent in de foodsector vindt dit belangrijk. Volgens het onderzoek loopt Nederland achter in de communicatie rond mvo.

Sociale media
Sociale media worden steeds belangrijker om in contact te komen met de consument. De retailsector beseft dat een gerichte aanpak belangrijk is. Niettemin zoeken partijen nog naar middelen die echt effectief zijn.

Verder laat het onderzoek zien dat er een duidelijke verschuiving is naar de online verkoop. Die heeft echter geen effect op de winst, omdat het ten koste gaat van de winkelverkoop.