TOP

Onderzoek: 3 op de 10 Nederlanders shopt het liefst online

De populariteit van online winkelen blijft stijgen. Het aantal Nederlanders dat hun aankopen bij voorkeur online doet, is het afgelopen jaar met vier procent gestegen tot dertig procent. Dat gaat vooral om jongeren – Generatie Z en millennials – en mannen.

Beeld: Cottonbro via Pexels

De populariteit van online shopping blijft stijgen. De digitale transformatie is door de pandemie sterk versneld en daarna in flink tempo doorgezet. Dit blijkt uit de laatste cijfers van Klarna’s Shopping Pulse, gebaseerd op internationaal consumentenonderzoek en eigen data. In vergelijking met een jaar geleden is het aandeel Nederlandse shoppers dat de meeste van hun aankopen online doet gestegen tot dertig procent, een toename van vier procent.

Jongeren

Vooral shoppers uit Generatie Z (42 procent) en Millennials (39 procent) kopen liever online. Generatie Z is het meest verknocht aan online winkelen. Er is momenteel zelfs nog maar één productcategorie waarvoor Gen Z’ers de voorkeur hebben voor de fysieke winkel en dat is voor de dagelijkse boodschappen: 43 procent doet dit het liefst in de fysieke winkel, 34 procent bestelt zijn boodschappen bij voorkeur online. Andere traditionele instore productcategorieën, zoals huis & tuin (40 procent winkelt bij voorkeur online, 25 procent in de winkel) en drogisterij-artikelen (38 procent meestal online, 19 procent in de winkel), doen het bij de jongste generatie al beter online.

Mannen versus vrouwen

Los van de leeftijd zijn er duidelijke verschillen per geslacht. Van de mannen geeft 35 procent de voorkeur aan online boven instore, waar dat bij de vrouwen 25 procent is. 29 procent van de mannen en 33 procent van de vrouwen gaat het liefst naar de stenen winkel. Categorieën waar zowel mannen als vrouwen meer online winkelen zijn elektronica en entertainment.

Online shift

In landen als Groot-Brittannië en Zweden is de digitale transformatie nog sneller gegaan dan in ons land en is online winkelen al populairder dan shoppen bij fysieke winkels. In Nederland zijn we bijna op dit punt, zo blijkt uit het onderzoek. 31 procent van de Nederlanders heeft een voorkeur voor het fysieke kanaal en 30 procent voor online, een verschil van slechts één procent. De rest is neutraal en winkelt net zo lief online als in de winkel. Hiermee staat Nederland op de vierde plaats van de dertien landen die zijn meegenomen in het onderzoek. Nederland is wel één van de landen waar de transformatie het snelst gaat. 

Waar en wanneer

De populairste dag om online te winkelen is in Nederland woensdag, gevolgd door zondag en maandag. De populairste tijdstippen zijn de avond: om 21:00 uur ziet Klarna in Nederland de meeste aankopen, gevolgd door 20:00 en 22:00 uur.

De meest fervente online shoppers wonen in de provincies Utrecht, Zuid-Holland en Zeeland. De provincie Limburg nadert echter de top 3 als snelste stijger op het vlak van online shopping. Inwoners van de provincies Noord-Holland, Friesland en Drenthe kopen het minste online.