TOP

Ondernemerstips van ILFN-oprichter Annic van Wonderen

De oprichter van website I Love Fashion News organiseerde 11 januari 2014 een masterclass over ondernemen. Hier verklapte Annic van Wonderen het geheim achter haar succes. Schoenvisie was erbij en doet verslag.

Annic van Wonderen (1983) startte in 2009 de website I Love Fashion News. In korte tijd groeide het platform uit tot één van de grootste modesites van Nederland. Ook is er een webshop, heeft Annic een rubriek in Metro en Metro Mode, én is zij twee keer per week op de radio te horen. Tijdens de Masterclass Ondernemen gaf Annic de volgende ondernemerstips.

Hink, stap, sprong

Al in haar jeugd kwam Annic er achter dat ondernemen iets voor haar was. Ze had een ‘autoriteitsprobleempje’ en wilde de buitenwereld bewijzen dat zij ook zonder hulp van haar vader, studie en startkapitaal succesvol zou kunnen worden. Na een cursus styling en stages bij Marie Claire en Danie Bles richtte Annic al snel I Love Fashion News op. Haar doel? De grootste modenieuwssite van Nederland worden. “Heb er alles voor over!” aldus Annic. “Je moet wel écht van ondernemen houden. Mode is leuk, maar mijn werk heeft soms weinig meer met mode te maken.”

Get in the picture

In een bedrijfsplan gelooft de ondernemer niet. “Een drive is het allerbelangrijkste. Doe ook altijd wat extra’s, zoals een handgeschreven kaartje voor een klant” Verder is niemand ooit weggaan zonder Annic te hebben gezien. “Netwerken en een goede indruk achterlaten is cruciaal.” Zo werd I Love Fashion News groot door BN’ers – door Annic aangesproken op fashionweek – die massaal de armbandjes van Annic droegen. Dé marketingtruc die haar website bekend maakte bij het grote publiek. “Bedenk wel goed naar welke events je gaat, wat je ermee wil bereiken én neem altijd je visitekaartjes mee!”

Online aanwezigheid

Volgens Annic moet elke ondernemer een website hebben. “De makkelijkste (en gratis) manier om er één te beginnen is WordPress”, tipt Annic. “Bedenk wanneer anderen over jou zullen gaan schrijven en creëer nieuwswaarde.” Ook social media is een handige en gratis tool voor je marketing en PR. “Het is not  done om als ondernemer geen social media te hebben”, vindt Annic. Geen tijd is volgens haar geen excuus. “Je kunt berichten inplannen en dit automatisch laten tweeten.” Verder is Google Analytics een superhandige tool: je kunt er precies mee zien waar je bezoekers vandaan komen en waar ze vaak op klikken. Met winacties en kortingscodes trek je nóg meer publiek. Nieuwsbrieven verstuur je gratis via Mailchip.

Werk samen

Voor haar concurrenten is Annic niet bang. “Houd ze juist in de gaten en leer van ze”, adviseert ze. “Soms kun je misschien zelfs een samenwerking aangaan. Als het een  win-win is versterk je elkaar en heb je er beide baat bij.” Een barterdeal bespaart je bovendien ook geld. Zo betaalde Annic het Fashionhotel niet voor de ruimte waar de masterclass is gehouden, maar biedt daarvoor in de plaats advertentieruimte op haar site aan. “Het is uiteindelijk altijd geven en nemen. De ene keer doe jij iets voor de ander, de andere keer doet diegene weer wat voor jou.”

Zó word ook jouw onderneming een succes

Inmiddels heeft Annic haar doel met I Love Fashion News bereikt en kijkt verder. “Misschien heb ik I Love Fashion News over vijf jaar wel verkocht en geef ik meer masterclasses”, aldus Annic. Durven, doen, doorzetten is haar motto. Alleen dat is de weg tot succes. “Zie geen beren op de weg!” Tot slot heeft Annic nog tien tips voor (beginnende) ondernemers.

  • Neem een boekhouder.
  • Kom altijd afspraken na.
  • Laat mensen vooraf betalen.
  • Vraag altijd korting.
  • Massa = kassa.
  • Heb een focus. Elke keuze moet bij je visie passen.
  • Neem soms rust.
  • Kies personeel met dezelfde kernwaarden (op zakelijk én persoonlijk vlak).
  • Regel salarissen van je personeel via loket.nl
  • Regel facturen digitaal via factuursturen.nl

Houd I Love Fashion News in de gaten voor berichten over een volgende masterclass en bestel je kaartje op de webshop.