TOP

Ondernemer Niels van Mourik scoort met handgekleurde schoenen: ‘Klanten vallen er direct voor’

Niels van Mourik, eigenaar van schoenenzaak J. van Mourik & Zn in Alblasserdam, behoort tot de selecte club Greve-kleurspecialisten in ons land en finisht blanco schoenen van het mannenschoenenmerk op verzoek in elke denkbare kleur in zijn instore atelier. “Ik heb een hekel aan de term beleving, maar dat is wel wat we met Atelier J. van Mourik willen doen.”

Foto’s: J. Van Mourik & Zn, Wilke Wittebrood

We treffen de meester midden in het proces. Als we schoenenzaak J. van Mourik & Zn in Alblasserdam binnenstappen, is eigenaar Niels van Mourik (47) – leren schort, brede lach – net bezig een paar auberginekleurige Greve-schoenen van een nieuwe laag verf te voorzien op de klanken van Miles Davis’ jazzklassieker ‘Kind of blue’. Zijn kleuratelier is direct links van de ingang en zodoende niet te missen. “We hebben de werkplaats onlangs naar een prominentere plek in de winkel verhuisd”, vertelt de ondernemer. “Dat is een goede zet gebleken; ik heb doorlopend aanspraak als ik hier bezig ben. Laatst hadden we een paar vrouwen in de zaak die onderweg waren naar Kinderdijk. Uiteindelijk bleven ze liever bij mij zitten, dan dat ze in de regen naar de molens gingen kijken. Mooi toch?”

Schoenen vanaf 450 euro

Van Mourik en zijn zwager Neil Mckenzie treden na een cursus bij Greve toe tot de selecte club kleurspecialisten van het Nederlandse mannenschoenenmerk. In het hele land zijn slechts vier andere instore ateliers waar klanten blanco Greve-schoenen naar eigen wens kunnen samenstellen en in elke denkbare kleur(combinatie) kunnen laten finishen. Afhankelijk van wat Van Mourik zelf aan modellen en maten op voorraad heeft en wat moet worden besteld, kunnen klanten de schoenen binnen twee tot vijf weken ophalen. In de tussentijd worden ze alvast warm gemaakt met foto’s en video’s van het proces. De prijs van zo’n gepersonaliseerd paar start bij €449, met €149 voor een bijpassende riem. “Die verkoop ik er bijna zonder uitzondering bij”, vertelt Van Mourik. “Net als de houten spanners van €50 die de schoenen langer mooi houden. Dat levert bonbedragen op waarvan ik in het begin steil achteroversloeg.”

De ondernemer is de zesde generatie in het meer dan 150 jaar oude familiebedrijf. Grondlegger Jilles van Mourik opent in 1865 een schoenmakerij met winkeltje in Gorinchem. Na de eeuwwisseling waaieren de Van Mourik-telgen uit richting het westen en openen ze winkels in Sliedrecht (1920) en Alblasserdam (1976). “Na de opening van de tweede winkel bleek al snel dat de regionale verschillen té groot waren om gezamenlijk in te kopen”, vertelt de ondernemer. “Ook al lagen de winkels op nog geen vijftien kilometer afstand van elkaar. Sliedrecht was met zijn bloeiende baggerindustrie veel rijker dan scheepsbouwstadje Alblasserdam, waar vooral arbeiders woonden. Daarop is mijn vader hier zelfstandig verdergegaan.” Van Mourik weet al op jonge leeftijd dat hij ook het familiebedrijf in wil. Lachend: “Ik ben erfelijk belast. Als tiener stond ik al elk weekend in de winkel.”

Bouwen vanuit de historie

Op advies van zijn vader gaat hij na zijn studie marketing en commerciële economie eerst ervaring opdoen buiten de zaak, als verkoopmanager en bedrijfsleider bij V&D en als vestigingsdirecteur bij Mediamarkt. Als zijn ouders in 2010 een grote verbouwing aankondigen, sluiten Niels en zijn zus Ilona als nieuwe generatie aan. Niet lang daarna nemen ze de zaken over. Zeven jaar later komt ook Van Mouriks vrouw Chantal in het familiebedrijf. “Bij Mediamarkt had ik gezien dat de komst van internet de bedrijfsvoering compleet op zijn kop zette”, vertelt Van Mourik. “Het eerste dat Ilona en ik als nieuwe eigenaren deden, was een webshop lanceren.”

‘Het eerste dat we als nieuwe generatie deden, was een webshop lanceren’

Dat kanaal is met een omzetaandeel van 10 tot 15 procent inmiddels een ‘essentieel onderdeel’ van het bedrijf. Omdat ze er vroeg bij waren, konden de ondernemers vanmourikschoenen.nl met een ‘minimale investering’ opzetten. “Letterlijk”, lacht Van Mourik. “Een vriend van een vriend kende wel een scholier die de eerste versie wilde bouwen. We hebben hem 250 euro betaald. We hebben de luxe dat we vanuit onze historie kunnen bouwen en dingen altijd stap voor stap hebben kunnen doen. Hadden we nu nog een webshop willen lanceren, dan had het in één keer moeten stáán en waren we dertig- tot veertigduizend euro armer geweest.”

Drie vliegen in één klap

Met Atelier J. van Mourik zet het familiebedrijf een nieuwe stap richting de toekomst. “We slaan drie vliegen in één klap”, knikt Van Mourik. “We verbreden ons businessmodel, bieden klanten meer flexibiliteit en service, en brengen beleving op de winkelvloer. Al heb ik een enorme hekel aan die term. Zo nietszeggend. Wij willen een concrete invulling aan het begrip geven, op een manier die bij ons past. Met het atelier onderstrepen we de kwaliteit, originaliteit en het ambachtelijke karakter van onze collectie en kunnen we onze grote vaste klantenkring veel persoonlijker bedienen.”

De ondernemers begonnen in oktober 2021 met de bedoeling om te gaan knallen voor de feestdagen – tot Nederland half december opnieuw in lockdown ging. “In januari hebben we de activiteiten hervat en vanaf februari begon het echt te lopen”, vertelt Van Mourik. “Het gros van de klanten ziet het en valt er direct voor. Dat zijn vaak mannen die iets speciaals voor een bruiloft of andere gelegenheid zoeken, maar we helpen ook mannen die heel smalle of juist heel brede voeten hebben en dolgelukkig zijn dat ze bij ons écht iets te kiezen hebben.”

Champagne open

Het finishen van een blanco paar Greves kost zo’n twee tot drie uur. “Maar dan hebben we het alleen over het kleuren”, zegt Van Mourik. “We brengen de verf in lagen aan en die moeten tussendoor drogen; dat maakt het zo’n langdurig proces. Het meest extreme exemplaar dat ik tot nu toe heb gemaakt? Een van onze klanten is lid van de Feyenoord Business Club en wilde schoenen in het geel van de uitshirts uit de jaren tachtig, compleet met de schaduwbanen. De beste man viel bijna flauw van geluk toen hij het resultaat zag. Maar dat zijn uitzonderingen, hoor. De meesten gaan voor klassiek cognac.”

‘Met Atelier J. van Mourik kunnen we onze klantenkring veel persoonlijker bedienen’

Kenmerkend voor zijn klantenkring, vervolgt hij, die bestaat uit ‘heel gewone Nederlanders die heel gewone schoenen dragen’. Van Mourik staat voor toegankelijke mode, met de focus op modisch comfort. Ongeveer de helft van de collectie heeft een uitneembaar voetbed en de winkel heeft corners van modieuze pasvormspecialisten als Caprice, Ecco en Gabor. “De comfortlijn van Greve doet het ook erg goed”, zegt Van Mourik. “En het Greve-atelier draait boven verwachting.” De ondernemers begonnen met het idee om één gepersonaliseerd paar per maand te verkopen. Daar zitten ze met vijftig bestellingen inmiddels ruimschoots overheen. Van Mourik: “Concrete targets hebben we niet, maar bij honderd paar gaan Chantal en ik een weekend weg en bij 108 paar gaat de champagne open. Dan hebben we het beste jaar van Greve ooit geëvenaard.”

J. van Mourik & Zn, Dam 40 in Alblasserdam. Merken: 40+, o.a. Ara, Caprice, Ecco, Floris van Bommel, Gabor, Giulia, Greve, Harris, Högl, Peter Kaiser, Via Vai en Waldläufer.

Dit artikel verscheen het eerst in Schoenvisie magazine.