TOP

On Holding noteert recordomzet in eerste kwartaal 2023

Het Zwitserse On Holding heeft in het eerste kwartaal van 2023 goede zaken gedaan. De omzet steeg met 78,3 procent tot een record van 420,2 miljoen Zwitserse frank (431 miljoen euro). Die stijging is grotendeels toe te schrijven aan de sportschoenen van het merk.

Beeld: On

On Holding AG noteert in het eerste kwartaal van 2023 een brutowinstmarge van 58,3 procent, een stijging ten opzichte van de 51,8 procent in dezelfde periode vorig jaar. Dit is vooral het gevolg van de genormaliseerde omstandigheden in de toeleveringsketen en het feit dat er daardoor minder per vrachtvliegtuig vervoerd hoefde te worden. Die extra kosten drukten in het eerste kwartaal van 2022 op de winstgevendheid, blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers. Het nettoresultaat steeg met 209,2 procent tot CHF 44,4 miljoen (45 miljoen euro).

Sterk in schoenen

De omzetgroei van On deed zich voor in alle productgroepen, maar schoenen nemen veruit het grootste aandeel voor hun rekening. De netto-omzet van schoenen steeg met 80 procent tot CHF 400,5 miljoen, gevolgd door kleding met 48,9 procent (CHF 16,9 miljoen) en accessoires met 52,3 procent (CHF 2,8 miljoen). Ook in alle regio’s groeide On sterk. De netto-omzet in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) steeg met 51,6 procent tot CHF 118,9 miljoen, in Noord- en Zuid-Amerika met 91,9 procent (CHF 270,2 miljoen) en Azië-Pacific noteerde een stijging van 89,4 procent (CHF 31,1 miljoen).

Sterk merkmomentum

Met de goede resultaten in Q1 heeft On de verwachtingen voor het gehele boekjaar, dat eindigt op 31 december 2023, verhoogd tot ten minste CHF 1,74 miljard (1,79 miljard euro). “Dit eerste kwartaal is een verdere bevestiging van het sterke merkmomentum in alle regio’s, kanalen en productgroepen”, zegt Martin Hoffmann, Co-CEO en CFO van On, in een toelichting. “We benadrukken altijd het belang van onze multichannelstrategie en zijn erg blij met de bijdragen van onze nieuwe winkels. Gesteund door een uitzonderlijk sterke start voor onze nieuwe winkel in Londen, is onze eigen netto-omzet in de detailhandel op jaarbasis meer dan verviervoudigd. Samen met onze uitbreiding naar het tennissegment, inclusief de eerste optredens op het veld van Iga Świątek en Ben Shelton, bereikt On meer fans dan ooit tevoren.”