TOP

Omzetplus Macintosh Fashion Groep in derde kwartaal 2014*

Macintosh Retail Groep heeft de omzetcijfers voor het derde kwartaal van 2014 bekendgemaakt. Kurt Staelens, ceo Macintosh: “We hebben er voor gekozen om het marktaandeel in Fashion structureel op een hoger niveau te brengen en daar zijn we in geslaagd.”

In juli werd door Fashion (alle Macintosh-schoenenformules in Nederland, België, Luxemburg en het Verenigd Koninkrijk) op het omzetniveau van 2013 gepresteerd, terwijl in augustus sprake was van een duidelijke omzetstijging. In de warme maand september kwam de omzet van Fashion lager uit dan in 2013. Per saldo resulteerde dit in het derde kwartaal voor Fashion core in een omzetstijging met 6,6 miljoen euro (+ 4,3%) tot  158,1 miljoen euro.

Fashion core¹ presteerde in juli en augustus in Nederland en België boven het marktgemiddelde, terwijl de schoenenwinkels in het Verenigd Koninkrijk offline lager dan de markt uitkwam (zie tabel).

¹ ‘Core’ betreft de in ‘Rebalancing for profitable growth’ benoemde strategische winkels plus online en cross channel.

Macintosh 3e kwartaal 2014

Per land waren er bij Fashion duidelijke verschillen. Fashion NL behaalde in het derde kwartaal een hogere operationele core EBIT, evenals in de eerste helft van 2014. Het Verenigd Koninkrijk (Fashion UK) realiseerde in de maanden juli tot en met september een lagere operationele EBIT, in tegenstelling tot het eerste halfjaar. De schoenenformules in België en Luxemburg (Fashion BeLux) behaalden in het derde kwartaal een beduidend lagere operationele EBIT, net als in de eerste jaarhelft.

De omzet in de core activiteiten Fashion NL steeg in het derde kwartaal met 6,4 miljoen euro (+ 11,3%) ondanks het feit dat de kledingverkoop bij Scapino fors daalde. De omzet bij de schoenenformules in het Verenigd Koninkrijk (Fashion UK) groeiden met + 2,2 miljoen euro (+ 4,3%) door 3,6 miljoen euro koerseffect en in België en Luxemburg (Fashion BeLux) daalde de omzet in de schoenenwinkels met  2,1 miljoen euro (- 5,2%).

De  1,5 miljoen euro hogere operationele EBIT bij Fashion core in de maanden  juli en augustus werd meer dan volledig ongedaan gemaakt door een daling met  3,3 miljoen euro in de warme  maand september, waardoor  de operationele EBIT van Fashion core in het derde kwartaal van 2014 per saldo 1,8 miljoen euro lager uitkwam dan in 2013.

September
Voor september indiceert marktonderzoeksbureau GfK een marktdaling in schoenen in Nederland met 28 procent ten opzichte van de eveneens slechte maand september 2013, terwijl bij Fashion NL core sprake was van een daling in schoenenverkopen met 5,7 procent.

De omzet van Fashion core steeg van januari tot en met september 2014 met 38,2 miljoen euro (+ 9,4%) inclusief een koerseffect van 6,4 miljoen euro.  

Forse omzetgroei
Kurt Staelens, ceo Macintosh: “In het derde kwartaal had top line groei en het vergroten van marktaandeel in Fashion hoge prioriteit. Daarin zijn we geslaagd door aantrekkelijkere assortimenten, meer voorraadbeschikbaarheid en een duidelijkere positionering van onze formules, in combinatie met meer marketinginspanningen. Vooral Fashion NL liet door de ingezette actieprogramma’s een forse groei van omzet en off- en online marktaandeel zien, ondanks de ‘Indian summer’ in september. We hebben er voor gekozen om het marktaandeel in Fashion structureel op een hoger niveau te brengen en daar zijn we in geslaagd. Door de daarmee gemoeide uitgaven is die extra omzet echter nog onvoldoende rendabel. Het beter vertalen van omzetplussen in resultaatstijging is een van onze prioriteiten voor de komende tijd. De verdere aanscherping van onze ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie vormt daarvoor de basis.”

Agressieve kortingen
Volgens de Raad van Bestuur groeide de Macintosh-schoenenformules in Nederland off- en online duidelijk sneller dan de rest van de Nederlandse markt en bereikte een offline marktaandeel van 14,0 procent (was 12,6%) en een online marktaandeel van 7,3 procent (was 6,3%). De omzetstijging van 31,8 miljoen euro (exclusief koerseffect) in Fashion core had zich (na variabele kosten) onder normale omstandigheden moeten vertalen in een circa 12 miljoen euro hogere operationele EBIT. De feitelijke stijging bedroeg echter slechts 0,9 miljoen euro.

De ‘delta’ van circa 11 miljoen euro kan bijna volledig worden verklaard uit acties verband houdend met de ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie, met als doel om het marktaandeel van Fashion structureel op een hoger niveau te brengen. Circa 2,5 miljoen euro was het gevolg van een lagere procentuele brutomarge door meer nadruk op ‘fast movers’, door versnelde opruiming van ‘slow movers ‘ en verouderde voorraden met agressieve kortingen en door assortimenten meer af te stemmen op de doelgroepen van de schoenenformules. Het grootste deel (circa 8,5 miljoen euro) was een gevolg van hogere kosten, vooral door extra off- en online marketinguitgaven om marktaandeel structureel te vergroten en terug te groeien naar een ‘fair share of voice’ (circa  4,5 miljoen euro) en door circa 2 miljoen euro hogere uitgaven ter versterking van inkoopprocessen, ICT en e-commerce.

Ontwikkelingen ‘Rebalancing for profitable growth
De Raad van Bestuur van Macintosh Retail Groep nv meldt dat de ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie (het verbeterprogramma voor de winkels) op schema ligt. Zeven non-core winkels werden in het derde kwartaal van 2014 gesloten. Per 3 november 2014 worden 24 winkels van Scapino België verkocht.

In Nederland werd bij twee Manfield-winkels met een nieuw concept gestart. Hier werden  omzetstijgingenvan dubbele cijfers behaald. Dat geldt ook voor het Dolcis 3.0 concept (intussen in 39 winkels) en bij het nieuwe concept Young Fashion (combinatie van de schoenenformules Invito + Pro) waarvan er nu drie winkels zijn. De komende tijd vindt er eenverdere aanscherping en uitbouw van de nieuwe concepten plaats.

In het derde kwartaal van 2014 werden er in 23 Scapino winkels nieuwe Aktiesport shop-in-shops geopend (totaal nu: 65).

De 3D-voetmeetservice bij de Brantano-winkels in België en Luxemburg resulteert in bijna 100.000 kindervoetpaspoorten en een duidelijk hoger bonbedrag per verkocht paar kinderschoenen. Brantano heeft hiermee een CRM-instrument in handen dat verder zal worden uitgebouwd.

Bij de schoenenformules in het Verenigd Koninkrijk werden acht shops-in shops/concessies, met flexibele kostenstructuur, geopend.

Verwachting vierde kwartaal
Het consumentenvertrouwen staat sinds juli 2014 onder druk vanwege de gespannen internationale situatie. In het vierde kwartaal van 2013 liet de schoeneformules van Macintosh Retail Groep al een omzetverbetering zien, waardoor de vergelijkingsbasis voor het vierde kwartaal van 2014 hoger ligt. Een omzetgroei in het vierde kwartaal van 2014 bij Fashion is volgens de Raad van Bestuur waarschijnlijk, maar niet vanzelfsprekend. Daarom doet men nog geen uitspraak over de operationele EBIT van Macintosh in het vierde kwartaal van 2014 omdat de belangrijkste maanden van het jaar in Fashion nog moeten komen. De ‘Rebalancing for profitable growth’-strategie wordt verder aangescherpt om meer te rentabiliseren op het reeds gerealiseerde hogere marktaandeel in Fashion en om toekomstige omzetstijgingen beter tot uitdrukking te laten komen in een hogere EBIT.

Over Macintosh Retail Groep
Macintosh Retail Groep heeft ruim 1000 winkels in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Fashion omvat circa 900 schoenenwinkels van Brantano, Dolcis, Invito, Jones Bootmaker, Manfield, PRO 0031, Scapino en Steve Madden in de Benelux en het Verenigd Koninkrijk. Living bestaat uit circa 110 woondecoratiewinkels van Kwantum in Nederland en België.