TOP

‘Omzetontwikkeling in de schoendetailhandel blijft 3,8 procent achter’

De cumulatieve omzetontwikkeling in de schoendetailhandel blijft dit jaar 3,8 procent achter op 2010. Dat blijkt uit de Schoenmonitor van CBW-Mitex.

De eerste helft van dit jaar werd nog met een omzetgroei afgesloten, maar het derde kwartaal noteerde de schoenenbranche 10 procent minder omzet dan in 2010. Ondanks de uitdagende marktomstandigheden realiseerde een derde van de schoenenwinkels toch een hogere omzet dan in 2010.

Derde kwartaal
De omzet van de damesschoenen bleef in het derde kwartaal 9,5 procent achter en bij de herenschoenen 10,4 procent. Het segment kinderschoenen sloot het derde kwartaal af met een min van 13,7 procent af. Voor heel veel consumenten was september blijkbaar een te warme maand om al herfstschoenen aan te schaffen.

Dave Quadvlieg, branchemanager schoenen bij CBW-Mitex zegt in een reactie: “Het is wennen, maar de retailers en leveranciers zullen er aan toe moeten geven: de consument heeft de touwtjes in handen. Het is nu niet meer de schoenendetaillist of schoenenleverancier die dat sinds jaar en dag gewend was.”

Toekomstperspectief
Hij stelt dat te veel ondernemers nog steeds hopen dat oude tijden terugkeren: “Maar dat zal niet gebeuren. Wie niet mee wil veranderen, beperkt zijn eigen toekomstperspectief.”

“De consument denkt niet meer aan schoenen per seizoen, maar aan simpelweg op onvoorspelbare en willekeurige momenten. Kijk hoe grillig het afgelopen kwartaal verliep. Het weer vormde daarnaast ook nog eens een onvoorspelbare factor die voor heel matige verkopen zorgde.”

Veranderend consumentengedrag
“Meebewegen met veranderend consumentengedrag is een enorme uitdaging voor de schoenenretail. Die denkt vaak nog te traditioneel in twee seizoenen per jaar. En vanuit die structuur wordt ook samengewerkt met leveranciers. “Bij de modebranche kan afgekeken worden hoe het ook anders kan”, zegt Quadvlieg. “Ook daar werd eerst gezegd dat buiten het patroon van twee seizoen werken vrijwel onmogelijk was. En toch kan het en blijkt het te beantwoorden aan de wensen van de consument.”

Concurrentie
Volgens de branchemanager schoenen neemt voor de schoendetailhandel de concurrentie vanuit de modebranche sterk toe: “Daar lukt het grote ketens om in het seizoen nieuwe schoenencollecties aan te bieden. Weliswaar beperkt, maar toch. Die ontwikkeling houd je niet tegen, evenmin als het lukt om internet verkopen tegen te houden.”

Aanpassingsvermogen
“De grote uitdaging ligt in het omarmen van alle veranderingen die gaande zijn. Als schoenretailer is er een plaats voor je gereserveerd als er bereidheid is mee te veranderen met de consument. Dat vraagt om aanpassingsvermogen, ook in de andere schakels in de keten. De leverancier zou meerdere collecties per jaar moeten kunnen bieden. Dat beïnvloedt de financieringsstructuur, de levertermijnen en de marketing richting consument. Kortom, veranderen heeft een enorme impact op de totale bedrijfsvoering. Maar niet veranderen nog veel meer, die zekerheid kan ik iedereen geven,” aldus Dave Quadvlieg.