TOP

Omzetgroei voor vanHaren

vanHaren heeft in 2013 een omzetgroei van 5,1 procent geboekt, de omzet steeg tot 139,4 miljoen euro (in 2012: 132,7 miljoen euro).

De schoenenretailer boekte qua aantal verkochte paren in 2013 een nieuw record: zo’n 6,1 miljoen paar schoenen (± 2 procent meer dan in 2012).

“Wij zijn blij dat het vanHaren in 2013 gelukt is, zijn positie in de schoenendetailhandel in Nederland verder te versterken“, zegt vanHaren-directeur Krein Bons. Met 142 filialen (139 in 2012) en 1294 medewerkers is vanHaren één van  de grootste schoenenretailers van Nederland.

In 2013 opende vanHaren zes nieuwe verkooppunten, waaronder de flagship store in de Amsterdamse Kalverstraat. “Onze flagship store biedt op 560 vierkante meter, verdeeld over drie etages schoenen, tassen en accessoires voor het hele gezin”, zegt Bons. De winkel is uitgerust met energiezuinige koelings- en verwarmingstechnieken en een multimedia systeem. Verder werden veertien bestaande filialen uitgebreid of verbouwd.

Nieuw distributiecentrum
In het lopende jaar plant de schoenenretailer de opening van drie nieuwe winkels in Gorinchem, Nieuwegein en Amsterdam Oostpoort, en de modernisering van zeven bestaande filialen. “Door het nieuwe distributiecentrum aan de A59 in Waalwijk  kunnen wij onze filialen nog sneller en efficiënter van goederen voorzien“, verklaart directeur Joost van Disseldorp.

vanHaren vindt ecologische duurzaamheid belangrijk en voorzag het gebouw van de modernste technieken, zoals bijvoorbeeld LED-verlichting of vloerverwarming.

Mobile shop en app
Naast de winkelverkoop breidt vanHaren ook zijn onlineverkoop verder uit. „In 2013 hebben wij een groei met dubbele cijfers behaald op online gebied. Dat sterkt ons in het voornemen het digitale offensief voort te zetten en ons onlineaanbod met de toevoeging van nieuwe communicatiekanalen verder uit te breiden“, zegt Bons.  „Zo kan de klant dagelijks opnieuw beslissen, hoe en wanneer hij gebruik wil maken van onze diensten – in het filiaal, op internet in de mobile shop en in de nabije toekomst ook via een app.“

Sinds augustus 2013 zijn alle vanHaren-filialen uitgerust met een systeem dat de medewerkers in staat stelt, schoenen voor de klanten online te bestellen. Die worden dan kosteloos aan huis geleverd. „Deze service ‘ship-to-home’ zorgt voor voortdurende beschikbaarheid van onze producten en maakt deel uit van de multichannel-oplossing, die wij al een paar jaar in praktijk brengen“, legt Bons uit.  

Sinds september 2013 werkt vanHaren samen met de grootste online winkel in Nederland:  Wehkamp.nl. Via deze webwinkel biedt de schoenenretailer ongeveer 800 modellen voor vrouwen, mannen en kinderen.

Over de Deichmann-groep
vanHaren behoort tot de Duitse Deichmann-groep.. Het familiebedrijf is Europa’s grootste schoenendetaillist. In 2013 vierde Deichmann het 100-jarig jubileum.

Deichmann SE is vertegenwoordigd in 22 Europese landen en de Verenigde Staten. De groepsomzet in 2013 bedroeg 4,6 miljard euro (netto 4,0 miljard euro), dat is met correctie voor de valuta een stijging van 3,3 procent ten opzichte van 2012.  De Deichmann-groep had in 2013 wereldwijd 3.500 filialen (in 2012: 3.325 filialen) en verkocht 167 miljoen paar schoenen (in 2012: 165 miljoen). De onderneming had eind 2013 zo’n 35.000 medewerkers (in 2012: zo’n 33.700).

Grote investering
In 2014 zal Deichmann SE 222 miljoen euro investeren in de uitbreiding van het aantal filialen en de infrastructuur. In Duitsland neemt het bedrijf binnenkort een vijfde distributiecentrum in gebruik. Dit jaar staat de opening van de eerste filialen in Rusland gepland.