TOP

Omzet vanHaren stijgt naar 114,4 miljoen euro

VanHaren behaalde in 2010 een recordomzet, ook het aantal verkochte schoenen verdubbelde in het jaar. De omzet van de Nederlandse schoenenretailer steeg met 11,9 procent naar 114,4 miljoen euro ten opzichte van 102,5 miljoen in 2009. Het aantal verkochte schoenen steeg naar 5,5 miljoen paar, 12,3 procent meer dan de 4,9 miljoen verkochte paren in 2009.

“2010 was een sensationeel jaar voor vanHaren”, zegt Krein Bons, directeur van vanHaren. “We hebben in de lastige jaren van de economische crisis met groot vertrouwen in onze sterke kanten verder geïnvesteerd in ons netwerk aan filialen. Dat was de basis voor deze duidelijke sprong vooruit.” In 2010 opende vanHaren vijf nieuwe filialen en verbouwde elf winkels volgens de nieuwe standaard. Momenteel heeft het bedrijf 131 filialen in Nederland. Eind 2010 heeft vanHaren in haar winkels en in het hoofdkantoor in Waalwijk 1,581 werknemers in dienst.

VanHaren online
In november 2010 lanceerde vanHaren haar online-shop waar klanten meer dan 1.300 artikelen kunnen bestellen. “Het internet speelt als aanvullend serviceaanbod op onze stationaire handel met thans 131 filialen een steeds belangrijkere rol,” vertelt Bons. “Hier kunnen de klanten 24 uur per dag, 7 dagen per week de nieuwste modellen en schoenentrends bekijken. Als ze een passend artikel gevonden hebben, kunnen ze het meteen online bestellen en binnen 48 uur wordt het kostenloos aan huis geleverd. Het is ook mogelijk dat klanten een model dat ze online hebben gezien proberen in het dichtstbijzijnde vanHaren-filiaal en het daar kopen.” Daarnaast wil vanHaren dat de website ook een bron is voor de laatste trends in schoenen, met onder andere een trendblog.

2011
Voor 2011 gaat vanHaren opnieuw uit van groei en wil deze onder andere stimuleren door het filiaalnetwerk verder uit te breiden met vier nieuwe winkels. Op 6 april opent vanHaren een ‘superstore’ in Den Haag met 550 vierkante meter verkoopruimte verdeeld voer twee etages.

Daarnaast is er een nieuwe campagne van start gegaan speciaal voor de sportieve man. Deze is nu te zien op tv, online en in de winkels. “Mannen hebben over het algemeen minder gevoel bij modetrends,” aldus Krein Bons. “Maar dat klopt niet helemaal. Onze verkopers geven aan dat mannen juist zeer bewuste schoenenkopers zijn met gevoel voor actuele en sportieve trends.”

Deichmann-groep
Deichmann, eigenaar van vanHaren, verkocht in 2010 in 19 Europese landen en in de Verenigde Staten ongeveer 152 miljoen paar schoenen. Dat is een stijging van ruim 10 procent ten opzichte van 14 miljoen verkochte paren in 2009. De omzet van Deichmann steeg met 12,5 procent van 3,4 naar 3,93 miljard euro. Eind 2010 runde Deichmann-groep 2.939 filialen en had het bedrijf ongeveer 30.000 medewerkers in dienst.

Binnen de hele groep wil Deichmann in 2011 194 miljoen euro investeren. Er zal vooral geïnvesteerd worden in de expansie op nieuwe markten, in 2011 komen Portugal en Servië erbij, de opening van nieuwe filialen, de wereldwijde uitbouw van de internetprestatie, die uiteindelijk in 24 talen beschikbaar zal zijn, en in het inrichten van een nieuw magazijn in Polen.