TOP

Omzet schoenenzaken gaat pas in 2017 weer stijgen

Uit het rapport ‘Winnaars en verliezers in de winkelstraat’ van ING blijkt dat de omzet in de detailhandel gematigd groeit dit jaar, alleen blijft de schoenenbranche achter. Daarnaast komt er 550 miljoen euro omzet vrij van de faillissementen in het eerste kwartaal van 2016.

In 2016 zal de omzet in de detailhandel voor het derde jaar op rij gematigd groeien met 2,2 procent. Dat staat in het rapport ‘Winnaars en verliezers in de winkelstraat’ van ING. In de schoenenbranche blijkt echter dit een stuk lager te liggen: het is de enige branche in de winkelstraat die geen omzetgroei kent in 2016 (0,0%) en pas in 2017 groeit met 1,5 procent. In de kleding gaat het beter met een stijging van 1,0 procent in 2016 en 1,5 procent in 2017. Pure webshops stijgen overal bovenuit met een omzetgroei van 20 procent in 2016 en 18 procent in 2017.

Maar 2016 begon slecht voor schoenenwinkels. In januari daalde de omzet met 10 procent. Er is dan ook veel onrust in de markt en veel winkeliers zijn nog niet enorm positief over het herstel van de detailhandel, terwijl het consumentenvertrouwen in april wel is gestegen na vier maanden dalen.

ING winnaars en verliezers omzetgroei detailhandel

Prijsdruk

De aantrekkingskracht van internet blijft groot en veel winkeliers proberen dit op te lossen door fikse kortingen en vroege uitverkoop. Retailers hebben dan ook door de marktomstandigheden te maken met sterke prijsdruk, terwijl hun winkels, e-commerce en assortiment investeringen vragen. Om hier bovenop te komen, moeten klanten getrokken worden door waarde en relevantie. Winkels die onvoldoende relevant zijn, vallen om. Ondertussen neemt de schaalgrootte van bedrijven die de winkelstraat bepalen (nieuwe, grote concerns zoals JD Sports die Aktiesport en Perry Sport heeft overgenomen en Hudson’s Bay) toe.

Faillissementen

Door de vele faillissementen in het eerste kwartaal van 2016, komt ongeveer 950 miljoen euro omzet op straat te staan. Naar schattig komt 400 miljoen euro hiervan terecht bij de doorgestarte filialen, 550 miljoen euro ligt voor het grijpen bij andere winkels en webshops. Vooral internet zal hiervan profiteren, aangezien veel van de artikelen die V&D verkocht, al een hoog online aandeel hebben. Ook doorgestarte filialen zullen steeds meer via internet moeten doen, omdat er niet altijd meer in winkel in de buurt zit van de klant.

ING winnaars en verliezers omzet terecht