TOP

Omzet schoenenwinkels daalt in tweede kwartaal 2019


In het tweede kwartaal van 2019 hebben schoenenwinkels 2,9 procent minder omgezet dan dezelfde periode vorig jaar.

In het tweede kwartaal van 2019 heeft zowel de mode- als de schoenensector minder verkocht, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Winkels in schoenen zette 2,9 procent minder om dan in dezelfde periode vorig jaar. Kledingwinkels daalden 0,7 procent in omzet, maar zij verkochten wel 1,7 procent meer producten (volume). Bij schoenenwinkels daalde ook het volume met 2,2 procent. De omzet van de gehele detailhandel steeg in het tweede kwartaal, deze was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. Het volume was 2,4 procent groter.

Speelgoedwinkels

De grootste omzetverliezers van het tweede kwartaal zijn de speelgoedwinkels. Zij noteerden een omzetverlies van 18,3 procent, en verloren 21,7 procent aan volume. De grootste stijgers waren de meubelzaken met een omzetgroei van 9,2 procent en een volumegroei van 9 procent.

Multi-channelers

Internetverkopen winnen verder terrein, en namen in het tweede kwartaal wederom veel sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet was in het tweede kwartaal 18,2 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei van de internetomzet was bij de multi-channelers, die noteerden een omzetgroei van 23,2 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Bij pure players was deze omzetgroei 14,7 procent.

Vertrouwen

Het vertrouwen van detailhandelaren was in aan het begin van het derde kwartaal lager dan drie maanden eerder. De vertrouwensindicator daalde in deze periode van 10,9 naar 7,6. De daling wordt vooral veroorzaakt door verslechterde omzetverwachtingen. Het aantal faillissementen in de detailhandel nam dit jaar toe. Er gingen in het tweede kwartaal 98 detailhandelsbedrijven failliet, 15 meer dan in het eerste kwartaal.

CBS q2 2019 omzet-branches-detailhan