TOP

Omzet Primark stijgt met 13 procent dankzij winkelopeningen

In het boekjaar 2015 heeft Primark een 13 procent hogere omzet behaald, als gevolg van het openen van nieuwe winkels. Maar de vergelijkbare omzet valt een heel stuk lager uit.

De omzet van de Ierse budgetmodeketen Primark is in het boekjaar 2015, dat eindigde op 12 september, met 13 procent gestegen. Het moederbedrijf van Primark, Associated British Foods, maakte dit bekend in de jaarcijfers (pdf).

In 2014 bedroeg de omzet 5 miljard pond, zo’n 7 miljard euro. Dit jaar steeg die naar 5,3 miljard pond (7,5 miljard euro). Over het afgelopen jaar behaalde Primark een winst van 673 miljoen pond, omgerekend 949 miljoen euro. In 2014 was dat nog 662 miljoen pond (omgerekend 934 miljoen euro).

Nieuwe winkels

De toename is vooral te danken aan het openen van nieuwe winkels. Die uitbreiding vond vooral plaats in Nederland, België, Duitsland en onlangs ook een eerste winkel in Amerika. Wereldwijd nam het vloeroppervlak van de Primark-winkels met 9 procent toe.

Vergelijkbare omzet

Gekeken naar de ‘like-for-like’-omzet, de omzet op basis van dezelfde winkels van een jaar geleden, valt de omzet een stuk lager uit. Die omzetgroei komt uit op ‘slechts’ 1 procent.

Vier nieuwe winkels in Nederland

Afgelopen jaar opende Primark vier nieuwe winkels in Nederland: Venlo, Arnhem, Rotterdam en Den Haag. Had het bedrijf vorig jaar september nog 32.000 vierkante winkelmeters, in september 2015 noteerde Primark 51.000 vierkante meter. In totaal heeft het Ierse bedrijf nu 12 winkels in ons land. Ook in België opende Primark drie winkels in het afgelopen jaar, in Brussel, Hasselt en Gent.