TOP

Omzet Macintosh stijgt licht in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2015 is de omzet van Macintosh Retail Group licht gestegen.

De omzet van Macintosh Retail Group in de Benelux is in het eerste kwartaal van 2015 gestegen van 184,4 miljoen in 2014 naar 185,6 miljoen euro. Dat staat in de kwartaalcijfers die het concern donderdag 30 april heeft gepubliceerd.

Lage verkoopprijzen

De omzet steeg niet zo hard als in januari en februari gedacht werd. Dit kwam doordat de schoenenformules uit Nederland en België in maart genoodzaakt waren de voorraden van het slechte winterseizoen op te ruimen, zo vertelt ceo Kurt Staelens. “Dit ging gepaard met acties met lagere verkoopprijzen, vooral ook in kleding, en leidde tot omzet- en margedruk.”

De omzet uit de Nederlandse webshops van het bedrijf is wel gestegen. Het afgelopen kwartaal steeg de omzet met 1,2 miljoen euro naar 7,9 miljoen euro. De offline omzet daalde echter met 2,7 miljoen tot 39,9 miljoen euro.

Vertrouwen

De vernieuwde winkelconcepten van Manfield en Young Fashion zorgden voor positiviteit: deze deden het duidelijk beter dan vorig jaar. Ook zijn de verkopen in april gestegen. “Hieruit blijkt dat de nieuwe collecties aanslaan bij de consument. Dat biedt vertrouwen voor de toekomst,” zo vertelt Staelens.

Vorig jaar maakte het concern achter onder meer Dolcis, Manfield en Scapino verlies, ondanks dat de omzet met 5,9 procent toenam. Na een nettoverlies van 101,6 miljoen euro besloot Macintosh zich volledig te focussen op Fashion Benelux.