TOP

Omzet bij Invito en Manfield staat onder druk*

Het gaat niet goed bij de Macintosh-schoenenketens Invito en Manfield, zo melden diverse media maandag 22 december 2014.

Eric Coorens, operationeel directeur van Macintosh Fashion NL, bevestigt aan televisiezender RTL Z dat de omzet van de schoeneketens flink achterloopt op de begroting. Maar hij wil niet zeggen hoe groot het verschil is met de eigen prognoses van het moederbedrijf.

Coorens reageert op een artikel in de Telegraaf waarin wordt gesproken over paniek over de omzetten bij Invito en Manfield. Volgens hem is er echter geen sprake van paniek. “Al sinds september blijven de verkopen in de gehele markt achter bij vorig jaar. De schoenenwinkels van Macintosh doen het  juist relatief goed vergeleken met de concurrentie. Maar onze eigen plannen waren ambitieuzer”, zegt hij tegen RTLZ.

Twee paar
De Telegraaf citeert uit een interne e-mail van verkoopdirecteur Ryan van Os aan het winkelpersoneel van Invito en Manfield: “Belangrijk is dat jullie ervan bewust zijn dat we alle klanten met twee paar schoenen de deur uit willen laten gaan! De sale-omzetten lopen namelijk nog niet volgens plan.” 

Volgens Coorens was die e-mail bedoeld om het personeel aan te sporen ‘een extra stap te zetten’ in de laatste weken van een lastig jaar. Maar het is onzin dat, zoals De Telegraaf schrijft, op die manier een ‘oekaze’ aan het winkelpersoneel zou zijn opgelegd om elke klant minstens twee paar schoenen aan te smeren, zegt hij.

Harder werken
“De klant is veel slimmer dan dat, die bepaalt heus zelf wel wat hij koopt en waar,” aldus de directeur van de Nederlandse Macintosh-schoenenwinkels. Volgens hem moeten alle schoenwinkeliers de laatste maanden harder werken voor hun geld, omdat consumenten de hand op de knip houden. Daarbij speelt naast de economische situatie ook het zachte najaarsweer een rol.

Ook bestrijdt de directeur dat Macintosh Retail Group de slag om de consument  probeert te winnen over de rug van het winkelpersoneel, zoals De Telegraaf schrijft. Volgens hem is van een nullijn bij de salarissen geen sprake. “Wij houden ons gewoon aan de cao. Omdat we intern op de kleintjes moeten letten, is er alleen even geen ruimte voor extraatjes”, aldus Coorens.

Slecht teken
Volgens Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar emarketing & distance selling aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, is er sprake van paniekvoetbal bij de schoenenketens van Macintosh Retail. “In de hele oproep van de directie komt het woord klant niet voor. Maar juist die klant is toch echt de basis waar het om draait. Het enige wat ze willen is extra omzet genereren over de rug van degene die jouw winst moet maken: het personeel. Dat is een slecht teken. En leuk en gezellig is het al niet in de winkels van Manfield en Invito”, zegt hij in De Telegraaf.

Retaildeskundige Sabien Duetz deelt zijn mening. Zij noemt de winkels “te weinig energiek”. Volgens haar ziet Macintosh ze slechts als een verkooppunt. Ook vraagt ze zich af of consumenten daar nog voor naar de winkel komen.

Google
Beide retaildeskundigen zijn het erover eens dat de Macintosh-winkels in de slag om de online consument op een flinke achterstand staan. Minder dan 10 procent van alle verkopen wordt online gedaan. Duetz zegt in De Telegraaf: “Als ik in Google de zoekterm ‘schoenen’ intik, krijg ik op de eerste pagina wel de online schoenenwinkels Omoda, Zalando en Nelson, maar zie ik geen enkele keten van Macintosh. Pas op de tweede Google-pagina verschijnt Scapino. En op pagina drie Dolcis, Invito en Brantano. Dan laat je aanwezigheid in de zoekmachine op internet te wensen over.”

Hardste klappen
Juist schoenen worden veel op internet gekocht, zegt Molenaar. “De Britse schoenenketens verkopen de helft van hun omzet inmiddels via internet. Nederland loopt daar wat op achter, maar niet veel meer. Als je als winkel wil overleven, zul je een goede internetpropositie moeten hebben en moet je je openingstijden aanpassen. Ik zie het allemaal niet bij de Macintosh-dochterbedrijven. Daarnaast hebben ze ook gewoon pure pech dat ze in het middensegment zitten. Dat is precies waar de hardste klappen vallen”, aldus de bijzonder hoogleraar.

Volgens Duetz hebben de schoenenketens van Macintosh  vooral veel last van de concurrentie van Zalando.  “De consument die zijn schoenen op internet koopt, is inmiddels gewend aan Zalando. Die voorkeurspositie zal Zalando niet meer zo snel prijsgeven”, aldus de retaildeskundige in De Telegraaf.