TOP

Omoda brengt modecollectie naar de winkelstraat met overname House of Fred

Omoda neemt vrouwenmodezaak House of Fred in Utrecht over. Vanaf 1 april gaat de winkel verder als House of Fred by Omoda, waarmee het de eerste fysieke verkooplocatie wordt voor de in het najaar gelanceerde kledingcollectie van de Zeeuwse retailer.

Foto’s: Myrthe Slootjes

Volgens Jan Baan, de CEO van Omoda, is het verhaal zo rond. “Met ons concept willen we het persoonlijke van een lokale modeboetiek combineren met de gemakken van een ervaren online shop”, stelt hij in een persbericht. “Daarin kan zo’n inspirerende en toegankelijke ‘boutique’ – de inspiratiebron voor ons merk – niet ontbreken.”

Strategische keuze

Tot nu toe was Omoda’s recent geïntroduceerde modecollectie alleen online verkrijgbaar. De 29 bestaande winkels zijn simpelweg te klein om er naast schoenen ook kleding te verkopen, zei Baan daar eerder over. “Dat zou afdoen aan de shopervaring. Deze toevoeging is een strategische keuze en een fantastische bewijsvoering van wie we willen zijn, online én offline.” Omoda versterkt met de stap ook de aanwezigheid in de Utrechtse winkelstraat; House of Fred zit pal naast het bestaande filiaal aan de Steenweg. De retailer laat weten open te staan voor ‘soortgelijke matches’.

House of Fred aan de Steenweg, vanaf 1 april ‘House of Fred by Omoda’

In de watten leggen

Omoda neemt niet alleen House of Fred over, maar ook het bijbehorende boetiekhotel Cozy Pillow. Die combinatie biedt de mogelijkheid om klanten ‘van top tot teen in de watten te leggen’, stelt Baan. “Met een stylingsessie met outfits op maat, een lunch aan de Utrechtse grachten en de dag afsluiten met een wijntje en overnachting in de authentieke werfkelder van het hotel.”

Loslaten als het staat

Oprichter Frederiek Waninge, ook de vrouw achter Merel by Frederiek, blijft tot 1 juli aan het bedrijf verbonden om het proces te begeleiden. Haar team gaat mee in de overname. “Ik realiseerde me begin dit jaar dat ik het type ondernemer ben dat sterk is in het uitdenken en opzetten van een concept, om dit vervolgens los te laten als het staat”, zegt ze in een verklaring. “Ik zocht naar nieuwe kansen voor mezelf, voor Cozy Pillow en voor House of Fred. En die vond ik bij Omoda. Een familiebedrijf waarvan ik zeker weet dat met hun kennis en expertise de bedrijven verder zullen groeien.” Baan vult aan: “We gaan het concept de komende maanden met veel enthousiasme verfijnen en eigen maken.”