TOP

Officine Creative: schoenkunstenaars met een businessplan [interview]

Het Italiaanse luxemerk Officine Creative is pionier op het gebied van leerbewerking. Voor oprichter en ceo Roberto di Rosa en zijn jongere broer Luca houdt de zoektocht naar de ideale schoen nooit op. “We willen onszelf blijven verbeteren.”

“Branchegenoten vonden het een vreemde keuze om een eigen winkel in Amsterdam te openen”, vertelt Roberto di Rosa (44), oprichter en ceo van het Italiaanse schoenenmerk Officine Creative. We treffen hem en zijn broer Luca (38) begin december 2016 in de 9 Straatjes in Amsterdam, waar het luxemerk net zijn eerste Nederlandse flagshipstore heeft geopend. Tijdens het gesprek is het vooral Roberto die aan het woord is; Luca geeft liever geen interviews in het Engels. Hij vult zijn oudere broer hier en daar aan, maar houdt zich verder op de achtergrond. Exemplarisch voor hun samenwerking? Roberto, lachend: “Zeker niet. We zijn enorm verschillend en hebben soms een totaal andere kijk op dingen. Daardoor botsen we regelmatig. Schelden, vloeken, met deuren slaan – het komt allemaal voor.” Luca: “We zijn als yin en yang, we complete each other.” Roberto: “Op die manier helpen we elkaar en het merk verder. Het compromis blijkt uiteindelijk de beste oplossing.”

Officine Creative Amsterdam2

Om te koesteren

Behalve in Amsterdam heeft Officine Creative sinds enkele jaren monobrandstores in Parijs (2014) en New York (2016). “We wilden een plek creëren voor mensen die echt van het merk houden”, legt Roberto uit. “Voor onze fans moet een bezoek aan een van onze brandstores voelen als thuiskomen.” ‘Thuiskomen’ bij Officine Creative betekent: een warm en intiem winkelinterieur, met eikenhout en verweerd metaal als belangrijkste materialen. De broers zien hun schoenen als objecten om voor lange tijd te koesteren. Geheel in lijn met die filosofie wordt de collectie gepresenteerd in displays in de vorm van bankkluizen.

In de eigen winkels kunnen de broers het volledige assortiment laten zien: mannen- en vrouwenschoenen (met winkelverkoopprijzen tussen de €400,- en €600,-, red.), tassen, klein lederwaren en zelfs een op leer geïnspireerd parfum. Roberto: “Niets ten nadele van multibrandstores en warenhuizen, maar zij tonen slechts een deel van onze creativiteit. We wilden een plek waar onze fans zich helemaal kunnen onderdompelen in onze wereld. Dat we daarvoor in wereldsteden als Parijs en New York zijn neergestreken, begrijp iedereen wel”, vervolgt hij. “Maar een brandstore openen in een kleine stad als Amsterdam? Daar zijn twee redenen voor. De eerste is dat ik dit project met betrouwbare partners aan kon gaan (Dominik Radzian en Daniele Dentici, red.). Ten tweede: I owe you. Officine Creative heeft haar succes te danken aan een handjevol landen, waaronder Nederland. Jullie hebben ons vanaf het begin omarmd. Dat stelde ons in staat verder te groeien.”

Officine Creative Amsterdam4 Officine Creative Amsterdam10

Mannenstad

Officine Creative kom uit De Marken (Le Marche), een regio in Italië met een lange schoenentraditie. Al sinds 300 na Christus worden hier schoenen geproduceerd, al bloeit de industrie pas echt op na de introductie van de trapnaaimachine (1870, red.), waardoor productie op veel grotere schaal kan plaatsvinden. Al behoren de hoogtijdagen van de sector inmiddels tot het verleden, nog steeds kennen De Marken de hoogste concentratie van ambachtelijke schoenbedrijven van Italië. Elk gebied heeft zijn eigen specialiteit. Voor mannenschoenen ga je naar het middeleeuwse stadje Montegranaro, voor vrouwenschoenen naar Civitanova Le Marche en Porto Sant’Elpidio en voor kinderschoenen naar Monte Urano. Duca del Nord, de fabriek – of eigenlijk de werkplaats – van Officine Creative, staat in ‘mannenstad’ Montegranaro. Jaarlijks zetten gespecialiseerde ambachtslieden hier 120.000 schoenen in elkaar. De productie van de zeer vrouwelijke silhouetten is uitbesteed aan een fabrikant in de ‘vrouwenzone’. Roberto: “Je kunt nu eenmaal niet overal goed in zijn.”

Tijdmachine

Duca del Nord is in 1968 geopend door de vader van Roberto en Luca, Nazzareno di Rosa (zie kader ‘Wapenfeiten’, red.). De broers groeien min of meer op in de fabriek, met de geur van leer in hun neus. Roberto weet al van jongs af aan dat hij zijn vader op een dag op wil volgen. Na zijn studie economie stapt hij in 1995 – hij is dan 23 – in het familiebedrijf. Nazzareno produceert tot dan toe alleen in opdracht voor andere partijen en geeft Roberto de ruimte een eigen label op te zetten. Een jaar later wordt Officine Creative opgericht. “Ik was op zoek naar een gat in de markt”, licht Roberto toe. “Het oorspronkelijke idee was om herinterpretaties van klassieke modellen te brengen, de tradities als het ware een update te geven.”

Officine Creative Factory-2

Tegelijkertijd ziet hij dat er meer en meer namaakartikelen in omloop komen. Om te voorkomen dat zijn concept wordt gekopieerd, worden er extra stappen aan het productieproces toegevoegd. Roberto legt uit dat de schoenen van Officine worden ‘gemaakt, vernietigd en weer opgebouwd’. In de praktijk houdt dit in dat elke schoen na productie een behandeling ondergaat die het natuurlijke verouderingsproces van het leer versnelt, het ‘leather time machine’-effect. Het merk wordt wereldwijd geprezen om haar innovatieve leerbewerkingstechnieken, maar zelf is Roberto nooit tevreden. “Ik wil altijd blijven leren, beter worden in mijn werk. Het is een obsessie.”

Leer met een verhaal

Het leer staat centraal in alle ontwerpen. Roberto: “Met kalfs- of koeienleer werken we niet. Ik heb een ontzettende hekel aan de koe. Het is een product van de voedselindustrie geworden; hoe groter hij wordt, hoe meer hij oplevert. Geef mij maar dieren die daadwerkelijk ‘dier’ zijn geweest: buffels, paarden, kamelen, lama’s of kangoeroes. Zij dragen al een verhaal op hun huid mee.”

Officine Creative begint als mannenschoenenmerk, maar gaat een nieuwe fase in als Luca zich in 2006 bij zijn broer voegt. Onder zijn leiding wordt de vrouwencollectie opgezet en uitgerold. “Dat segment heeft de afgelopen tien jaar een enorme groei doorgemaakt; inmiddels halen we de helft van onze omzet uit de damesschoenen”, zegt Roberto. “Het hielp dat we al een dealernetwerk hadden opgebouwd met de mannenschoenen; veel klanten namen ook de vrouwenlijn in hun collectie op.”

Officine Creative AW16-17 Campagnebeeld

Over de landsgrenzen

Roberto richt Officine Creative met eigen middelen op. Om het project te kunnen financieren werkt hij er de eerste jaren naast, op de ontwerp- en productieafdelingen van grote modehuizen als Prada en Alexander McQueen. “Tot op de dag van vandaag is er geen investeerder aan te pas gekomen.” Inmiddels heeft het luxemerk een jaaromzet van € 18 miljoen. Het bedrijf groeit nog steeds, al is daar onder aan de streep weinig van te zien: alles wat de broers verdienen wordt geïnvesteerd.

Dankzij internationale beurzen – in de begindagen de GDS en Micam, later ook de Tranoï in Parijs en New York – vergaart Officine Creative ook buiten de landsgrenzen bekendheid. Europa en Azië zijn lange tijd de belangrijkste markten. Om de Amerikaanse groei verder te stimuleren wordt in 2014 een tweede showroom in New York geopend. Momenteel is de collectie wereldwijd bij vijfhonderd verkooppunten verkrijgbaar. “Rusland, China, Japan, Australië, Nieuw-Zeeland”, somt Roberto op. “We missen alleen nog distributiepunten in Zuid-Amerika, omdat we voor die markt nog geen strategie hebben ontwikkeld.” De grootste markt? “Die is er niet. We hebben onze afzet bewust goed verspreid.”

Romantiek van onlineverkoop

Tot de zomer van 2013 is Officine Creative niet of nauwelijks online vertegenwoordigd. Met de opening van een eigen webwinkel komt daar verandering in. De onlineverkoop is groeiende; inmiddels is 20 procent van de totale omzet van internetverkopen afkomstig, zowel uit de eigen webshop als de webwinkels van dealers. “Niemand zag waar het heen zou gaan met het internet, ik ook niet”, zegt Roberto. “Ik heb lange tijd gedacht dat er niets boven de stenen winkels ging, maar inmiddels zie ik in dat de internetverkoop ook een bepaalde romantiek heeft. Het moment dat je bestelling wordt bezorgd en je jouw aankoop kunt bewonderen – dat gevoel doet me een beetje denken aan de liefdesbrieven die mijn jeugdliefde me stuurde en die er soms maanden over deden om aan te komen. Het moment dat je zo’n brief uiteindelijk in je hand had… Dat was puur goud.”

Officine Creative Officine Creative AW16-17 Campagnebeeld-2


Wapenfeiten

In 1968 opent Nazzareno di Rosa de ambachtelijke schoenmakerij Duca del Nord in het Italiaanse plaatsje Montegranaro. In 1996 krijgt de fabriek onder leiding van zijn oudste zoon Roberto een eigen merk, Officine Creative. Roberto’s broer Luca is sinds 2006 verantwoordelijk voor de damescollectie; neef Paolo di Rosa ontwerpt en ontwikkelt de tassen en lederen accessoires. Officine Creative heeft wereldwijd 500 verkooppunten, waaronder vijftien tot twintig in Nederland. Het bedrijf heeft drie monobrandstores en een webshop.

www.officinecreative.store

Dit artikel is verschenen in de rubriek ‘Profiel’ in Schoenvisie 3-2017 (7 maart 2017).

Foto’s flagshipstore: Dennis Brandsma, overige foto’s: Officine Creative