TOP

Nukuhiva: geen uitverkoop, geen webshop [interview]

Klanten van Nukuhiva hoeven dit seizoen niet op de uitverkoop te wachten. Die komt er namelijk ook niet. “Mensen willen best een eerlijke prijs betalen voor een eerlijk product.”

Nukuhiva in Amsterdam en Utrecht is een winkel die het anders doet. “Wij doen niet mee aan de uitverkoopgekte”, vertelt Guido Keff, verantwoordelijk voor de PR en communicatie van Nukuhiva, aan Textilia. Ook heeft de duurzame winkel geen webshop. “En die komt er ook niet.” Interessante standpunten in deze tijden. Hoe zit dat?

Nukuhiva is gestopt met het houden van uitverkoop?

Guido Keff: “Nou, we zijn al een tijdje aan het afbouwen. Uiteraard hebben we wel een klein rekje enkele stuks die er aan het einde van het seizoen met korting uitgaan. Dit is echter minimaal. Ook hebben we af en toe acties, maar we doen niet mee met de uitverkoopgekte. Bij ons geen 40 -, 50 – of 60 procent-borden op de ramen, soms zelfs midden in het seizoen. Wij geven alleen korting als een klant bijvoorbeeld een set koopt, of combineren een actie met een goed doel. Op Earth Day gaan we bijvoorbeeld een joint promotion aan met de Naga-foundation.”

Waarom geen uitverkoop?

“Het past niet bij de winkel, het publiek en de wereld. Gelukkig merken we dat mensen best een eerlijke prijs willen betalen voor een eerlijk product. En hoewel dat ook aan onze klant kan liggen, zien we dat meer winkels zich langzamerhand distantiëren. De wereld wordt langzaam eerlijk. Dat doet me deugd.”

Waarom denk je dat andere winkels nog wel uitverkoop houden?

“Vaak zijn dat vooral de one-brand-stores en ketens. Deze kunnen goedkoper inkopen. Daarnaast zullen veel winkels hun voorraad in de uitverkoop doen, omdat ze op korte termijn geld willen om nieuwe collecties in te kopen. Aan omzet heb je echter niets als je marge nul is. Je hebt dan wel cash, maar zit soms onder de inkoopprijs. Bovendien benadeel je je klant.”

De uitverkoop is een nadeel voor klanten?

“Op lange termijn maak je geen klanten blij met afprijzingen. Consumenten gaan wachten met kopen tot je uitverkoop start, waardoor je dus amper meer iets voor de volle prijs verkoopt. Ook maakt het klanten onzeker. Als wij vertellen dat Nukuhiva geen uitverkoop heeft, zijn klanten vaak opgelucht. Dan weten ze dat het product niet een week later met korting te koop is.”

Geen nadelen voor Nukuhiva dus?

“Nou, het probleem is wel dat sommige klanten een merk dan bij een andere winkel wel in de uitverkoop zien (of kopen). Maar op de lange termijn geloof ik echt dat dit het beste is. Hoewel er natuurlijk altijd Primark- en H&M-klanten zullen blijven. Hoewel er natuurlijk altijd Primark- en H&M-klanten zullen blijven, maar die eten waarschijnlijk ook bij McDonalds.”

Waarom heeft Nukuhiva geen webshop?

“Ik geloof best in webshops, maar niet voor onze klant. Nukuhiva-klanten willen de tijd nemen, kijken, passen en een kopje thee drinken. Een webshop leent zich uitstekend voor het bestellen van ‘veilige’ aankopen, maar niet als je verrast wilt worden. Voor veel vrouwen is winkelen toch pleasure. Vanaf je computer is dat het niet.”

Nukuhiva blijft gewoon doorgaan?

“Jazeker! Vorig jaar is Nukuhiva zelfs bekroond met de Hart-Hoofdprijs van 2013. Dit is een publieksprijs van 10.000 euro die wordt toegekend aan de meest vernieuwende en inspirerende duurzame ondernemer. Dit bedrag gaan we gebruiken om – net als ons filiaal in Amsterdam – de winkel in Utrecht te voorzien van led-verlichting.”

Lees ook: nepkortingen tijdens de uitverkoop.