TOP

Nu in Schoenvisie #7: vanHaren, 8 pagina’s beurstrends en de opmars van de monobrandstore

De nieuwe Schoenvisie is verschenen! In deze editie onderzoeken we hoe multibrand retailers met de toename van monobrandwinkels moeten omgaan en wat het geheim is van het alsmaar groeiende vanHaren. We spotten de belangrijkste beurstrends voor zomer 2018 in beeld en stellen je voor aan Monique Wolters van Fou de Foot in Bussum.

Profiel vanHaren Schoenen: continu in beweging

Voor vanHaren was 2016 naar eigen zeggen een ‘recordjaar’. En dit staat niet op zichzelf: de Waalwijkse schoenenketen groeit elk jaar verder, met de uitbreiding naar België als jongste wapenfeit. Hoe doet vanHaren dat, en wat kunnen andere ondernemers daarvan leren?

Lees ook: 5x de kracht van vanHaren

Gespot op de beurzen

Van muilen tot nieuwe sneakermodellen: onze trendforecasters Bea de Roo (schoenen) en Rachel Singer (tassen) brengen de belangrijkste trends voor zomer 2018 in beeld.

Monobrandwinkels vs. multibrand retailers

Het aantal winkels dat maar één merk verkoopt is in de afgelopen tien jaar verdrievoudigd. Deze trend is ook in de schoenenbranche te zien; steeds meer leveranciers openen eigen zaken. Hoe ga je als multibrandwinkel met deze beweging om?

 

Nog even de laatste puntjes op de i, en dan is Schoenvisie #7 klaar voor de drukker! #workmode

Een bericht gedeeld door Schoenvisie (@schoenvisie) op

Wat is het bongemiddelde van Cottelli Podologie en Schoenen?

Dit keer geeft Mart Kot van Cottelli Podologie en Schoenen een kijkje in de kassa van de vestiging in ’s-Gravenpolder. Wat we ook graag wilden weten: hoe pakt zijn combinatie van zorg en retail uit?

Lees ook: De visie van Mart Kot van Cottelli: ‘We halen klanten letterlijk naar ons toe’

Markt in cijfers: omzetontwikkeling schoenenbranche

De schoenenbranche komt in de eerste zes maanden van 2017 uit op een omzetplus van 5,4 procent. Dat blijkt uit de Shoescan van marktonderzoeksbureau GfK voor brancheorganisatie Inretail. We vroegen Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen bij Inretail, de cijfers te duiden. “We liggen aardig op koers.”

Vakidioot: Hilko Hooijer

Hilko Hooijer is eigenaar van de Hooijer Groep, vertegenwoordiger van o.a. BirkenstockPikolinosPanama Jack en Sioux. In onze Vakidioot-rubriek laat hij zichzelf van een heel andere kant zien. “Het meeste heb ik geleerd van groente en fruit verkopen op de markt.”

Nieuw Gezicht: Monique Wolters van Fou de Foot

Na twintig jaar financiële functies gooide Monique Wolters het roer om: dit voorjaar werd ze de nieuwe eigenaar van de exclusieve schoenenwinkel Fou de Foot in Bussum. Hoe kijkt zij als nieuwkomer naar de branche?

Mode-icoon: de teenslipper

Van simpel kledingstuk of accessoire tot mode-icoon: sommige items leggen een lange weg af voor ze deze status bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat teenslippers al werden gedragen door Egyptische farao’s?


Met het Schoenvisie Totaal Jaarabonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.