TOP

Nu in Schoenvisie #6: Dr. Martens, 6 pagina’s catwalktrends en de Converse All Star

Deze week verschijnt de nieuwe Schoenvisie! In deze editie onderzoeken we of de crisis in de schoenenbranche daadwerkelijk achter ons ligt en hoe het Britse Dr. Martens tot lieveling van de modewereld uitgroeide. We vroegen Jeremy Westerhuis van Rehab Footwear naar zijn belangrijkste inspiratiebronnen en spotten de catwalktrends voor zomer 2018.

Van harcore naar fashionable

Van ‘zwaar alternatief’ tot een van de lievelingen van de modewereld; Dr. Martens heeft de wind mee. Het Britse schoenenmerk groeit hard in Nederland door in hoog tempo eigen winkels te openen en intensiever samen te werken met retailers. We vroegen Rafshan Amir, die verantwoordelijk is voor de Benelux, naar Dr. Martens’ strategie en missie.

Gezien op de catwalk

De grootste hit op de internationale catwalks: slippers en sandalen, die dit inkoopseizoen in diverse verschijningsvormen hun opwachting maken. In deze editie vind je het volledige overzicht van alle belangrijke schoenentrends voor zomer 2018.

Is de crisis echt voorbij?

De omzetten stijgen, het aantal faillissementen neemt af, het consumentenvertrouwen neemt oude niveaus aan. Wie de marktcijfers erbij pakt, kan niet anders dan optimistisch zijn; we zijn er weer. In deze editie onderzoeken we of deze conclusie terecht is. Of moeten we ons opmaken voor een tweede strijdronde?

Markt in cijfers: omzetontwikkelingen oktober 2016 – maart 2017

Maart was een topmaand voor de schoenen- en modedetailhandel, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode oktober 2016 tot en met maart 2017. Sowieso gaat het weer de goede kant op met de omzetten van schoenen- en modewinkels. We vroegen hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen om de cijfers te duiden.

Wat is het bongemiddelde van Tiptoo Schoenencentrum in Enschede?

Kathleen Groothuis van Tiptoo Schoenencentrum in Enschede geeft een kijkje in de keuken én de kassa. Ook vertelt ze over de herlocatie van de winkel, die met crowdfunding werd gerealiseerd. “Al anderhalf uur na de livegang zaten we op ons streefbedrag. Bizar.”

Nieuw Gezicht: Venus Lurks van Kleine Veters

Wat anderen zien als een gewaagde stap – een kinderschoenenwinkel openen in déze tijd? – ziet ondernemer Venus Lurks als een gat in de markt. Hoe bouwt ze Kleine Veters verder uit?

Vakidioot: Jeremy Westerhuis van Rehab Footwear

Jeremy Westerhuis is samen met Jaco Flach eigenaar van Rehab Footwear. Maar het had zomaar heel anders kunnen lopen: als kind droomde hij van een carrière als profvoetballer.

Mode-icoon: de All Star

Van simpel kledingstuk of accessoire tot mode-icoon: sommige items leggen een lange weg af voor ze deze status bereiken. Wist je bijvoorbeeld dat de Converse All Star dit jaar al een eeuw bestaat?

Met het Schoenvisie Totaal Jaarabonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.