TOP

Nu in Schoenvisie 6: branchevervaging in de schoenenretail en trends voor zomer 2017

De nieuwe editie van Schoenvisie is op 25 juli verschenen, met onder andere een achtergrondverhaal over branchevervaging in de schoenenbranche en welke kansen dit biedt. Verder vragen we het hemd van het lijf van Bianca Blom van Linja Shoes, kijken we weer naar het bongemiddelde van een retailer en laten we de nieuwste schoenentrends van de catwalk voor de zomer van 2017 zien.

Branchevervaging: kans of bedreiging?

Terwijl modewinkels en conceptstores steeds vaker ‘branchevreemde’ producten in het assortiment op nemen, treedt branchevervaging in de schoenensector nog nauwelijks op. “Zonde”, zeggen experts, want er liggen kansen.

Markt in cijfers: webshops snoepen steeds meer omzet weg van stenen winkels

Fysieke schoenenwinkels zien de omzet nog steeds dalen, blijkt uit cijfers van het CBS over de periode oktober 2015 tot en met maart 2016. Webshops snoepen steeds meer omzet weg. Maar Peter Hein van Mulligen van het CBS ziet positieve signalen.

Gezien op de catwalk: trends voor zomer 2017

Klassieke mannenschoenen zijn een vertrouwd item voor menige vrouw. Volgens de ontwerpers is het nu aan de mannen om te experimenteren met vrouwelijke vormen. Voor wie deze trend in de zomer van 2017 liever aan zich voorbij laat gaan, zijn er meer robuuste modellen. Plus invloeden uit Azië en uit ballet, voorzien van verfijnde, puntige neuzen.

Nieuw gezicht: Bianca Blom van Linja Shoes

Bianca Blom (33) ontwierp een stijlvolle pump waarop je volgens haar wél lekker kunt lopen en zette haar schoenenmerk Linja Shoes zelfverzekerd en doelgericht in de markt. ‘Op mijn pumps kun je twee keer zo lang lopen. Ik zeg altijd: ervaren is geloven.’

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Lava schoenen & accessoires?

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Solé Rinsampessy van Lava schoenen & accessoires in Bolsward geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde. “Vanaf het begin heb ik iets willen neerzetten dat anders dan anders is, met merken die je in deze regio niet veel tegenkomt. ”

Vakidioot: Janine van den Bosch

In de rubriek Vakidioot beantwoordt een schoenenprofessional een aantal persoonlijke vragen. Deze keer: Janine van den Bosch (29), designer en ambachtelijk schoenmaker. ‘Ik kan me vreselijk ergeren aan een waanzinnig concept dat niet optimaal is uitgewerkt’.

 


Sluit nu een Schoenvisie Totaal Jaarabonnement af en ontvang 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

 

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen