TOP

Nu in Schoenvisie #5: Modefabriek, inkopen in coronatijden en dé trends voor zomer 2021

Vandaag ligt er eindelijk weer een nieuwe Schoenvisie op de mat, de eerste inkoopspecial voor zomer 2021. Voor deze editie vroegen we retailers en deskundigen hoe je de inkoop in deze uitdagende tijden goed voorbereid in gaat. Met een groot interview met Lucel van den Hoeven, de ceo van Modefabriek, een winkelreportage bij Ligtvoet Shoes en dé trends voor zomer 2021.

Lucel van den Hoeven (Modefabriek): ‘Het woord beurs heeft een ouderwetse lading’

Voor het eerst sinds het bestaan van het evenement was er deze zomer geen Modefabriek. De beursorganisatie heeft eind juli een online platform gelanceerd en komt volgende winter hopelijk fysiek terug. Hoe ziet ceo Lucel van den Hoeven de toekomst van Modefabriek en fysieke beurzen in het algemeen?

Lees ook: Modefabriek krijgt digitaal verlengstuk

Winkelreportage: op bezoek bij Ligtvoet Shoes in Moergestel

Ligtvoet Shoes in Moergestel heropende half maart na een grondige verbouwing. Eigenaren Peter en Maaike Ligtvoet willen met de vernieuwde winkel een plek creëren waar hun klanten, vooral kinderen, bij het verlaten van de zaak alweer uitkijken naar hun volgende bezoek. En hebben goede hoop dat ze ondanks de coronacrisis toch kunnen plussen dit jaar. Hoe doen ze dat?

Inkopen in tijden van corona, hoe pak je dat aan?

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie 2021: lagere budgetten, latere inkoopmomenten en minder beurzen. Hoe ga je het nieuwe inkoopseizoen in deze uitdagende tijden goed voorbereid in? Ondernemers delen hun aanpak, en deskundigen hun tips.

Lees ook de inkooptips van de specialisten van ANWR-Garant en GMS Group: ‘Gun jezelf de tijd’

Marktcijfers: piek online aankopen in coronatijd

Vanaf de tweede helft van maart nam in Nederland zowel het aantal online mode- en schoenenkopers als het gemiddelde aantal online aankopen toe, vergeleken met de periode voor de corona-uitbraak. Dat en meer blijkt uit onderzoek van betaaldienst Afterpay onder 16.500 consumenten uit drie landen, waaronder Nederland.

Trendspecial: 6 pagina’s trends voor zomer 2021

De schoenmode voor zomer 2021 is natuurlijk, zacht en bovenal comfortabel. Verder signaleert trendforecaster Jan Agelink toegenomen aandacht voor recycling in de mannenmode en geometrische vormen in de vrouwenmode. Ook onverminderd populair: exotische dierenprints.

Bekijk ook de combinatie- en stylingtips van Jan Agelink [schoenen]

Nieuw gezicht: Jan Meurs van Naked Toes

In de nieuwe Schoenvisie stellen we je voor aan ondernemer Jan Meurs, die het liefst het hele jaar op teenslippers loopt. Met zijn merk Naked Toes bracht hij in 2019 zijn ideale flipflop op de markt. “Qua design en prijsklasse zitten we tussen Havaianas en Reef in. Zoiets was er nog niet.”


Wil je ook als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met een Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je acht keer per jaar (zes keer in print en twee keer digitaal) het magazine met interviews, verdieping en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website en korting op onze events. Nog geen abonnee? Kijk hier voor de mogelijkheden.

Cover: Shabbies Amsterdam