TOP

Nu in Schoenvisie #3: Officine Creative, Manelli en gespreide leveringen

Vandaag verschijnt de nieuwe Schoenvisie! In deze editie leggen we (ervarings)deskundigen de vraag voor: hoe zorg je als winkelier dat de juiste schoenen op het juiste moment in de winkel staan? Verder lichten we het Italiaanse luxemerk Officine Creative uit, vragen we Nancy Reints-Grifhorst van Reints-Grifhorst Agenturen het hemd van het lijf en zetten we de schoenentrends voor herfst-winter 2017-2018 op een rij. Een overzicht.

Achtergrond: Sandalen aanbieden in januari

De schoenenbranche heeft moeite om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen en vernieuwing te brengen gedurende het seizoen. De modebranche is hier met meerdere collecties en levermomenten een stuk verder in. Schoenvisie zocht uit of schoenwinkeliers gebaat zijn bij een soortgelijk systeem. Want dat er iets moet veranderen, staat vast. “Het huidige businessmodel is niet meer van deze tijd”, stellen experts. Maar hoe moet het dan wel?

Profiel: Roberto en Luca di Rosa van Officine Creative

Het Italiaanse luxemerk Officine Creative is pionier op het gebied van leerbewerking. Voor oprichter en ceo Roberto di Rosa en zijn jongere broer Luca houdt de zoektocht naar de ideale schoen nooit op. “We willen onszelf blijven verbeteren.” Hoe doen ze dat?

Even Afrekenen: Manelli Schoenen in Utrecht

Manelli Schoenen in Utrecht staat bekend om het uitgesproken assortiment. “Mijn schoenen roepen altijd iets op bij mensen, zowel in positieve als negatieve zin”, zegt eigenaar Nils Tukker. “Ik verkoop absoluut geen neutrale schoenen.” Waar let hij op bij het samenstellen van zijn collectie?

Markt in cijfers: een jaar van pieken en dalen

Het afgelopen seizoen (herfst-winter 2016-2017) kwam laat op gang, maar in het vierde kwartaal kwamen de uitgestelde aankopen alsnog, blijkt uit de Shoescan van GfK voor brancheorganisatie Inretail. Schoenvisie vroeg Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen bij Inretail, hoe hij terugkijkt op de afgelopen maanden.

Schoenentrends voor herfst-winter 2017-2018: gespot op de beurzen

Schoenvisie’s trendwatcher Bea de Roo bezocht de schoenen- en modebeurzen en spotte de belangrijkste schoenentrends voor het nieuwe winterseizoen.

Nieuw gezichten: Silvio Vermeer en Steven Olsthoorn van Silvestre Etienne

Silvio Vermeer en Steven Olsthoorn, de mannen achter het nieuwe merk Silvestre Etienne, waren op zoek naar een sneaker die zowel geschikt was voor casual als formele gelegenheden. Die schoen bestond nog niet, vonden ze, dus besloten ze hem zelf te ontwerpen. In Schoenvisie vertellen ze wat er vervolgens gebeurde bij het in de markt zetten van hun merk.

Vakidioot: Nancy Reints-Grifhorst

Nancy Reints-Grifhorst (49) is samen met haar man Hans Reints eigenaar van Reints-Grifhorst Agenturen, een agentschap gespecialiseerd in kinderschoenen van veelal Italiaanse merken, zoals EB, Zecchino d’Oro, Andrea Montelpare en Bumper. We kennen haar al als professional; dit keer vroegen we haar een aantal persoonlijke vragen te beantwoorden. Wat staat er op haar bucketlist, en heeft ze een slechte gewoonte waar ze wel vanaf zou willen?

Nog geen abonnee? Sluit nu een Schoenvisie Totaal Jaarabonnement af en ontvang 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Bekijk hier de mogelijkheden.