TOP

Nu in Schoenvisie #3: Chie Mihara, Inretail en overleven tussen Amazon en Alibaba

De nieuwe Schoenvisie is verschenen! Dit nummer staat in het teken van een van de grootste vraagstukken van dit moment, de opkomst van platforms in de online retail. Verder brengen we grote interviews met Chie Mihara, Dave Quadvlieg van Inretail en volop inkoopinspiratie voor winter 2020-2021.

Dave Quadvlieg (Inretail): ‘Je moet alles uit de kast halen om relevant te blijven’

2020 wordt een kanteljaar, stelt Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen en sport bij Inretail. De schoenenbranche heeft nog grote slagen te maken op het gebied van automatisering, samenwerking en duurzaamheid. “En daar kunnen we niet langer mee wachten”, zegt hij in gesprek met Schoenvisie. Hoe ziet hij de toekomst?

Achtergrond: overleven tussen Amazon en Alibaba

Platforms of marketplaces winnen snel terrein in de online retail. Wat wordt de rol van de zelfstandige retailer in een wereld waarin Amazon en Alibaba domineren? ‘If you can’t beat them, join them’, stellen retail- en ervaringsdeskundigen. Hoe kunnen ook kleine(re) spelers met deze ontwikkeling mee?

Winkelreportage: Ten Eekelder Schoenen in Hengelo

Ten Eekelder Schoenen, met winkels in Hengelo en Enschede, is sterk in twee dingen: tijdloze klassiekers en de nieuwste mode. Aangevuld met een webshop en actieve social media-kanalen maakt eigenaar Erik-Jan Giesen zijn bedrijf klaar voor de toekomst. Wat is zijn strategie?

Inkoopinspiratie: modisch comfort en kinderschoenen

Wat brengen de kinderschoenenmerken en de merken in modisch comfort voor winter 2020-2021? We brachten een bezoek aan Cast om de nieuwste trends in kaart te brengen.

Vakidioot: Twan van Uden van Greve

Wie is Twan van Uden van het Nederlandse mannenschoenenmerk Greve? Als brand creative is hij onder meer verantwoordelijk voor Greve’s custom programma Atelier en de toplijn Brunello. Hij heeft er al een lange modecarrière opzitten: wist je dat hij op zijn twintigste kledingwinkel Superfly in Den Bosch overnam?

Nieuw gezicht: Komrads

Maak kennis met Greet Goegebuer en Mark Vandevelde. Deze Belgische ondernemers staken al hun spaargeld in het ontwikkelen van de ‘meest duurzaam geproduceerde sneaker ooit’. Hun Komrads APL-sneaker van appelleer is vanaf zomer 2020 in de winkels te vinden. Wat drijft hen?

Chie Mihara: geluk in een schoenendoos

Chie Mihara ontwerpt ‘happy shoes’, schoenen die vrouwen wereldwijd gelukkig maken. Daarmee weet de oprichter en creatief directeur van het gelijknamige schoenenmerk zich al bijna twintig jaar te onderscheiden. “Ik kan simpelweg geen basic schoenen maken.”


Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je acht keer per jaar (zes keer in print en twee keer digitaal) het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website en korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.

Cover: Floris van Bommel Women